Regisztráció és bejelentkezés

Mesterséges intelligencia alapú sávtartó rendszerek szisztematikus tesztelése genetikus algoritmusokkal

A mesterséges intelligencia fejlődésének köszönhetően egyre több fejlett vezetéstámogató funkció érhető el a gépjárművekben. A sávtartó rendszerek különösen sokat segítenek a biztonságos vezetésben, hiszen segítik a jármű sávon tartását és figyelmeztetik a vezetőt, amennyiben veszélyes sávelhagyási esemény történik. Jól látható, hogy ezen rendszerek akár kritikus beavatkozást is végezhetnek, továbbá ahogy a vezetők egyre jobban megbíznak bennük, egyre kritikusabb a helyes működésük, hiszen az esetleges hibáik balesetekhez vezethetnek.

A sávtartó funkciók a mesterséges intelligencián belül a mélytanulás (deep learning) megoldásaira épülnek, azaz a tanításukhoz nagy mennyiségű adatra van szükség, amely alapján a neurális háló megtanulja a fontos információkat és utána képes lesz működés közben a vizuális információ feldolgozására. Egy ilyen megoldásban azonban több helyen is hiba kerülhet a működésbe. A tanító adathalmaz és a tanulás során is előfordulhatnak problémák, például, ha nem elég diverz a tanító halmaz vagy ha a neurális háló rosszul általánosít. Emellett, mivel emberek írják ezeket a programokat is, magukban a neurális háló szoftverekben is lehetnek hibák. Ezeket a hibákat fontos lenne lehetőleg már a tervezési/fejlesztési időben megtalálni.

Munkánk során egy olyan megoldást fejlesztettünk, amely képes a neurális háló alapú sávtartó rendszerek hibáit és gyengeségeit szisztematikusan felderíteni. Módszerünk több különböző technikát kombinál: OpenDrive formátumú teszteket generálunk, amiket Blender segítségével feldolgozunk, és háromdimenziós modelleket hozunk létre. Ezeket utána különböző szimulátorokban, mint például a Carla, fel tudjuk használni, és akár bonyolultabb közúti szituációkat is tudunk vele modellezni. A szimulátorokkal realisztikus, és diverz tesztképeket tudunk előállítani. Ezeknek a képeknek a feldolgozása után, a sávkövető rendszer kimenetét felhasználva genetikus algoritmusok segítségével javítjuk a bemenő paramétereit a tesztgenerálási folyamatnak. A teszteredmények visszacsatolásával segítjük a kereső algoritmusokat, hogy minél nehezebb teszteseteket állítsanak elő, amiknél a sávkövető rendszer nem teljesít megfelelően.

A fejlesztés során igyekeztünk az iparban is használt nyílt forráskódú technológiákat felhasználni, továbbá a megközelítésünket egy, a közúton is használt sávtartó automatika vizsgálatára is felhasználtuk, amely segítségével kiértékeltük a megközelítésünk alkalmazhatóságát.

szerzők

  • Puscsizna Bence
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Pintér Balázs
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Dr. Vörös András
    egyetemi docens, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
  • Dr. Marussy Kristóf
    tudományos segédmunkatárs, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
  • Ficsor Attila
    doktorandusz, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

helyezés

II. helyezett