Regisztráció és bejelentkezés

Mérnökhallgatók geometriai gondolkodásának mérése van Hiele teszt segítségével

Dina van Hiele-Geldof és Pierre van Hiele az 1950-es években dolgozta ki a geometria megértésének szintjeit. Elméletük szerint a tanítási folyamat célja ezen szintek egymás utáni elérése. A megértési szintek közül ők a geometria megértésének szintjeit dolgozták ki részletesebben. Az 1980-as években született meg az a mára már a világ sok országában használt Usiskin-féle teszt, amely ezeket a szinteket mérni hivatott. Magyarországon a műszaki felsőoktatásban ilyen mérést eddig még nem végeztek, pedig eredményéből nem csak azt láthatjuk meg, elérik-e a tesztalanyok az egyetemi tanulmányok végzéséhez szükséges logikus gondolkodás, érvelés szintjét, hanem azt is, hogy egy kiscsoportos oktatással megvalósuló témafeldolgozásban miként érdemes a csoportokat kialakítani. A különböző szinten lévő emberek ugyanis különböző nyelvet beszélnek és a különböző nyelvet beszélők nem értik meg egymást, azaz egyik szinten lévők nem fogadják el a másik szinten érvelők indoklásait.

A BME Gépészmérnöki Karán 130 elsőéves hallgatóval töltettük ki a van Hiele-elmélet Usiskin-féle tesztjét, amelynek eredménye szerint 68 fő 5-ös szinten, 13 fő négyes szinten, 39 fő hármas szinten, 1 fő kettes szinten, 7 fő egyes szinten, 2 fő pedig nullás szinten van megengedő kiértékeléssel és teljes beosztással. Legalább a formális következtetések szintjén (4.) a hallgatók 62,3 %-a volt. Ez az a szint, amely egy általánosabb matematikai gondolkodási szint meglétét mutatja. Ezekben a diákokban már felmerül annak igénye, hogy állításaikat igazolják, a bizonyításokat gyakran képesek is helyesen elvégezni. Kutatásunkban elemeztük a teszten elért eredményeket, részletesen vizsgáltuk a tesztet kitöltők kalkulus tárgyban elért eredményeit, hogy azok milyen kapcsolatban vannak a mérésből kapott gondolkodási szintjükkel.

Mivel a mérnöki gondolkodás fontos eleme a logikus érvelés, a teszt eredménye arról is informál, milyen mértékben vannak ennek birtokában a belépő hallgatók.

szerzők

  • Köpeczi-Bócz Ákos Tamás
    Gépészeti modellezés mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Széles Katalin
    Gépészeti modellezés mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Dobák Dávid
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Szilágyi Brigitta
    egyetemi docens, Geometria Tanszék

helyezés

III. helyezett