Regisztráció és bejelentkezés

Hogyan befolyásolta a tanulási szokásokat a pandémia?

A jelenlegi pandémia különösen megnehezítette az elsőéves hallgatók tanulmányait. Ők már a középiskola utolsó, az érettségi szempontjából kiemelten fontos hónapjait is online oktatásban töltötték. Magyarországon 2020-ban a járványhelyzet miatt változott az érettségik rendje: nem került sor a szóbelikre, amelyeken a középiskolai évek alatt megtanultakról ad számot a vizsgázó. Az őszi szemeszter első hat hete ún. hibrid oktatásban folyt a BME-en: az előadások online, a gyakorlatok jelenléti formában kerültek megtartásra, majd a hetedik héttől teljes egészében digitális lett az oktatás.

Kutatócsoportunk évek óta foglalkozik a tanulási idő és a tanulás hatékonyságának monitorozásával. A kalkulus tárgy minden oktatási segédanyagához az EduBase oktatási platform biztosít keretrendszert. Ennek segítségével monitorozni tudjuk a tanulási időket, az eredményességet, ebben a rendszerben kerültek megíratásra a tesztek is. Tanítási módszereink a teszthatás kutatásában elért tudományos eredmények figyelembevételével kerültek kialakításra.

Kutatásunkban több szempontból elemezzük a BME GPK 2020-ban felvételt nyert mechatronikus és energetikus hallgatóinak tanulási folyamatát, annak eredményességét. A kapott eredményeket összevetettük a tanulmányait 2018-ban kezdő mechatronikus és energetikus évfolyam tanulási szokásaival, akiknél szintén részletes vizsgálatot végeztünk. Megállapíthatjuk, hogy a tanulási idő alakulását nagymértékben befolyásolta a pandémiás helyzet: a diákok az online oktatásban még inkább használták a rendelkezésükre álló gyakorlófelületet, a szemesztervégi hajrá nem csökkentette a gyakorlási időket, a tanulás kiegyensúlyozottabbá vált. A középiskolai eredményeket is figyelembe véve megállapíthatjuk, hogy az emelt szintű érettségivel érkezők átlagosan több időt fordítottak a gyakorlásra annak ellenére, hogy a kalkulus tananyag egy részét ők már középiskolában elsajátították. Megfigyelhető az is, hogy a hallgatók gyakorlási idejére erős visszacsatolással voltak a teszteken elért eredmények. Diákjaink sikerrel birkóztak meg a nehezebb feladattal.

szerzők

  • Széles Katalin
    Gépészeti modellezés mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Sipos Bence
    Mechatronikai mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Dr. Szilágyi Brigitta
    egyetemi docens, Geometria Tanszék
  • Dr. Berezvai Szabolcs
    adjunktus, Műszaki Mechanikai Tanszék

helyezés

Jutalom