Regisztráció és bejelentkezés

Különböző arcletapogatási szemmozgásmintázat alkalmazásának hatása veleszületett prosopagnosiás személyek arcfelismerési teljesítményére és agyi aktivitására

A prosopagnosia (arcvakság) egy neuropszichológiai zavar, amely az arcfelismerési képességet érinti. Veleszületett formájának előfordulási gyakorisága a populációban 2-2,5%. Korábbi eredmények szerint az arcfelismerési teljesítményben döntő szerepet játszik, hogy a felismerő személy milyen szemmozgásmintázattal explorálja a bemutatott arcokat. Egyénenként eltérő a zavar súlyossága, illetve a gyakran komoly nehézségekkel való megküzdés képessége, így a hatékony terápiás módszer kidolgozása kiemelten fontos az arcvak személyek életminőségének javítása érdekében.

A fent említettek miatt kutatásunk fő célja annak vizsgálata, hogy veleszületett prosopagnosiás személyek esetében az arcok emlékezeti kódolásakor hatékonyabb stratégia alkalmazása jobb arcfelismerési teljesítményt eredményez-e. Illetve mindez változást idéz-e elő a neurális aktivitást illetően a P2 és N250 kiváltott válasz komponensek esetén. Ennek vizsgálatára korábbi tanulmányok eredményeire alapozva egy, a gyakorlatban hatékonyabbnak bizonyuló -irányított- ingerletapogatási mintázatot dolgoztunk ki. A viselkedéses, szemmozgás és elektrofiziológiai adatokat arcemlékezeti feladat során három helyzetben regisztráltuk; 1) hatékony - kísérletileg irányított, 2) nem hatékony - kísérletileg irányított, 3) egyéni (spontán) szemmozgás.

11 prosopagnosiás és neurotipikus kontrollszemélyek viselkedéses adatai megerősítik, hogy arcvak személyek rosszabbul ismertek fel arcokat saját, spontán stratégiát (3) alkalmazva. A kontrollszemélyek teljesítményét mindkét kísérletileg irányított helyzet (1,2) rontotta. A prosopagnosiás személyek esetében azonban a hatékony (1) helyzet jelentősen javította az arcfelismerési teljesítményt. Az eredmények jó kiindulási alapot jelenthetnek további vizsgálatok, valamint egy szemmozgás alapú tréningmódszer kidolgozására.

szerző

  • Varga Zsófia
    Pszichológia mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Németh Kornél
    egyetemi adjunktus, Kognitív Tudományi Tanszék

helyezés

II. helyezett