Regisztráció és bejelentkezés

A statisztikai tanulás fejlődési változásai online és offline tesztekben

A statisztikai tanulás (ST) egy olyan tanulási folyamat, amely során erőfeszítés nélkül, az ingerek gyakoriságára való érzékenységünknek köszönhetően a gyakorisági és együttelőfordulási információk detektálásával mintázatokat emelünk ki. A ST képességek fejlődésével kapcsolatban az irodalomban négy lehetséges elképzeléssel találkozhatunk: a teljesítmény az életkorral javul, az életkorral csökken, fiatal felnőttkorig javul, majd időskorban hanyatlásnak indul, illetve stabilan hatékony marad. Az empirikus eredmények egyelőre nem egybehangzóak, és ez részben módszertani okoknak is tulajdonítható. Vizsgálatunkban a módszertani problémák kiküszöbölésére törekedve online és offline mutatók segítségével párhuzamosan vizsgáljuk 20 fős csoportokon, hogy van-e különbség a gyerekek és a felnőttek ST teljesítményében a ST képességének egyik általánosan használt paradigmáját, a szószegmentálási feladatot alkalmazva. Ebben a feladatban mesterséges nyelvi ingerfolyamot mutatnak be, amelyben négy, egyenként 3-3 mássalhangzó-magánhangzó szótagból álló szó követi egymást véletlenszerű sorrendben. A monoton hangfolyam meghallgatása után explicit kényszerválasztásos feladatokban mérik a ST hatást. Kísérletünkben az offline explicit feladat mellett online mérésekkel egészítettük ki a vizsgálatot: az ingerfolyam bemutatási ideje alatt a mesterséges nyelvi inger egy szótagját célingerként határoztuk meg, és a célingerre adott válaszok reakcióidejét is megfigyeltük. Azt várjuk, hogy az offline tesztekben a felnőttek teljesítménye jobb lesz, mert a gyerekeknél más metafunkciók elfedhetik a tanulási hatást. Az online tanulás mérése érzékenyebb mutató, így kisebb vagy semmilyen különbséget nem várunk a vizsgált csoportok között. Reményeink szerint az online és az offline mutatók párhuzamos alkalmazása a korábbinál megbízhatóbb képet ad a ST fejlődési változásairól.

szerző

  • Kollár Dorottya Mária
    Kognitív tanulmányok mesterképzési szak (MSc)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Lukács Ágnes
    egyetemi docens, Kognitív Tudományi Tanszék

helyezés

Jutalom