Regisztráció és bejelentkezés

Az arcfelismerés perceptuális és emlékezeti teljesítményprofilja fejlődési diszlexiában

Friss szakirodalmi eredmények szerint a fejlődési diszlexiás egyének a neurotipikus személyeknél gyengébben teljesítenek végrehajtó- és munkamemória feladatokban, valamint vizuális tesztekben. A bal ventrális occipito-temporális lebeny eltérései diszlexiában konzisztensek a vizuális feldolgozás deficitével. Az eredmények szerint egy általános, magasabb szintű vizuális deficit valószínűsíthető diszlexiában, melynek az arcfeldolgozási nehézség csak a legszáliensebb megnyilvánulási formája.

A résztvevők 15-21 éves fejlődési diszlexiás egyének. A vizsgálat fő fókuszában az arcészlelés perceptuális (Cambridge Face Perception Test) és emlékezeti komponensének (Cambridge Face Memory Test) felmérése áll, valamint az arcjegyek feldolgozásának vizsgálata az Arcrészlet Illesztés Teszttel (Matching teszt). Az eredmények szerint fejlődési diszlexiás személyeknél az arcészlelés perceptuális szakaszában moderált és súlyos a károsodás, míg az emlékezeti szakaszban szintén markáns károsodás figyelhető meg. A diszlexiás csoport eredményeit normál olvasók eredményével vetjük össze, megvizsgálva az egyes funkciók (olvasás vs. arcfelismerés) közötti összefüggéseket és az egyéni különbségeket is.

szerző

  • Oláh Adrienn Réka
    Pszichológia mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Németh Kornél
    egyetemi adjunktus, Kognitív Tudományi Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést