A tesztelési hatás vizsgálata érzelmi ingerek tanulása esetén
A tesztelési hatás az előhívás-alapú tanulás hosszútávú emlékezeti megtartási előnyét jelenti az újratanulással szemben. A jelenséget korábbi kísérletekben semleges ingerekkel mutatták ki, azonban felmerül a kérdés, hogy a pozitív vagy negatív érzelmi valenciájú ingerek tanulása esetén is jelentkezik-e a tesztelés (előhívás-alapú tanulás) előnye a hosszútávú emlékezeti megtartás szempontjából. Többek között, az előhívás-alapú tanulás során megfigyelhető reakcióidő-javulás miatt feltételezhető, hogy a tesztelés (ismételt előhívás) során a készségtanuláshoz hasonló automatizációs folyamat megy végbe. Hipotézisünk szerint az érzelmi töltetű ingerek esetén az automatizációs folyamat nem megy végbe, ezáltal a tesztelt elemek felidézése nem lesz sikeresebb, mint az újratanult ingereké, azaz érzelmi ingerek esetén nem jelenik meg a tesztelési hatás. Kísérletünkben fiatal, egészséges felnőtt mintán vizsgáljuk a jelenséget. Eredményeinket a készségtanulás irodalmából ismert automatizációs elképzelés keretében értelmezzük.
szerzők
-
Hajdú Nándor
Kognitív tanulmányok mesterképzési szak (MSc)
mesterképzés (MA/MSc) -
Lencsés Anita
Kognitív tanulmányok mesterképzési szak (MSc)
mesterképzés (MA/MSc)
konzulensek
-
Szőllősi Ágnes
tudományos segédmunkatárs, Kognitív Tudományi Tanszék -
Dr. Racsmány Mihály
egyetemi tanár, Kognitív Tudományi Tanszék