VVER üzemanyag-kazetta vezető csöve körül kialakuló áramlási viszonyok CFD vizsgálata
Hazánk nukleáris energia termelését a paksi telephelyen üzemelő négy VVER-440 típusú (vízzel moderált, vízhűtésű energetikai reaktor) blokk biztosítja. A közeljövőben a kapacitás fenntartásának céljából Magyarország két egyenként 1200 MW villamos teljesítményű VVER-1200/V491 típusú blokk építését tervezi.
TDK dolgozatomban a VVER-1200 üzemanyag-kazetta szabályozó rúd vezető csövének környezetében kialakuló áramlást vizsgálom. Kutatásom során az ANSYS ICEM hálózó és az ANSYS CFX numerikus kódokat használtam.
Első lépésben a szabad szubcsatornában kialakuló áramlás vizsgálatára építettem modellt, mely magába foglalja a vezető cső körüli térrészt. A modellel szerzett tapasztalatok és eredmények segítségével a távtartórácsot magába foglaló modellt fejlesztettem, és számításokat végeztem. Szimmetria és periodikus peremfeltétellel, a korlátozott számítási kapacitások miatt különböző geometriai modellekkel is végeztem vizsgálatokat. A számítási eredmények lényegileg nem tértek el. A szimulációk megmutatták, hogy mivel a vezető cső átmérője eltér a fűtőelem-pálcák átmérőjétől, megváltozik az áramlás struktúrája. A vizsgálatok során kiértékeltem az eredményeket a távtartórácson belül, illetve a távtartórács után különböző távolságokra. A távtartó geometriája eltérő a vezető cső, illetve a fűtőelem-pálcák környezetében, amely befolyásolja az áramlást. A hatás a rácstól távolodva egyre kisebb mértékű.