Regisztráció és bejelentkezés

Az AMDA tartály üzemzavarának vizsgálata az APROS kóddal

2003 április 10-én – a Paksi Atomerőmű 2. blokkjának tervezett karbantartása közben végrehajtott üzemanyag-kazetta tisztítás során – súlyos üzemanyag sérülés következett be, és radioaktív anyagok kerültek a környezetbe.

A baleset során 30 üzemanyag kazetta szenvedett súlyos sérülést. Az esemény közvetlen oka a hűtőfolyadék-szivattyú elégtelen tömegárama volt. A tisztítótartály tervezői csak vegyi szempontokat vettek figyelembe, és nem vették figyelembe a folyadék termikus rétegződésének lehetőségeit. Nem vették figyelembe a tisztítótartály és az üzemanyag-kazetták pontos geometriáját (terheléskiegyenlítő furatok az üzemanyag-kazetták burkolatán, és az üzemanyag-kazetták helytelen elhelyezésének lehetősége) és ezek hozzájárultak egy fokozatosan növekvő bypass áramlás kialakulásához. Ez a megkerülő áramlás azt jelentette, hogy az üzemanyag-kazetták nem kaptak elegendő hűtőközeget, a remanens hő felforrósította a vizet, és felhevítette az üzemanyag-kazettákat, ami azok roncsolódásához vezetett. A baleset következményeinek felszámolása éveket vett igénybe.

Munkám során egy olyan rendszerkódot használtam, amely az ipari folyamatok normál és baleseti helyzetekben történő modellezésére, szimulálására és előrejelzésére szolgál. Az APROS egy egydimenziós kétfázisú termohidraulikai kód, amelynek célja az atomerőművek tranziens folyamatainak szimulálása. Munkám során a kazetta hibás pozicionálásából adódó bypass áramlással kapcsolatos paraméter-vizsgálatokat végeztem a baleset pontos lefolyásának vizsgálatához.

szerző

  • Gallardo Güere David Enrique
    Energetikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Csige András
    tanszéki mérnök, Atomenergetika Tanszék

helyezés

III. helyezett