Regisztráció és bejelentkezés

Tengelyteljesítményt adó gázturbinás próbapad fejlesztése

Napjainkban a gázturbinás sugárhajtóműveket széleskörűen alkalmazzák. A légi közlekedésben leggyakrabban kétáramú sugárhajtóművek működnek a repülőgépek propulziós rendszereiben. Azonban, csökkentett hatótávolság és repülési sebesség mellett a légcsavaros gázturbina is megfelelő alternatíva. Akár már néhány száz kW esetén is, de a legtöbb ilyen hajtómű a 1-10 MW tartományba esik. Ezek elterjedése indokolja, hogy a különböző felsőoktatási intézmények oktatási valamint kutatási célokra felhasználjanak ilyen egységeket. Azonban ezek a berendezések az iparág folyamatos fejlődése miatt nem mindig naprakészek, ezért szükséges folyamatos továbbfejlesztésük, hogy megfeleljenek a modern kor követelményeinek. A dolgozat célja a BME Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék laborjában található Deutz T216 típusú tengelyteljesítményt leadó gázturbinán alapuló próbapad továbbfejlesztése. Röviden bemutatom a kiindulási állapotot, illetve az eredeti rendszer képességeit, amely végül a munka megkezdésének a fő oka volt. A dolgozat fő irányvonala, hogy a próbapad teljesen számítógép vezérelt legyen, ezen belül egy fontos előrelépés az eredeti nyomógombok által vezérelt „fel-le” gázkar pozíció-állítás lecserélése. Ehelyett a korszerűtlen megoldás helyett egy, a szoftverben megjelenő szimbolikus gázkar segítségével konkrét fordulatszám beállítását céloztam meg, és ehhez terveztem egy szabályozó rendszert. Mivel a szenzorok által generált jelek zajjal terheltek, emiatt kiterjedt hardveres és szoftveres szűrést kell megvalósítani. Az így működőképessé vált próbapadon sokféle mérés kivitelezhető, valamint ezek kiértékelhetősége nagyban javult az elvégzett fejlesztések nyomán. Munkám ellenőrzésére számos próbajáratást szándékozom végrehajtani.

csatolmány

szerző

  • Simon Dávid
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Beneda Károly
    adjunktus, Repülőgépek és Hajók Tanszék

helyezés

III. helyezett