Különböző kialakítású szárnyfülek aerodinamikai vizsgálata
Különböző kialakítású szárnyfülek aerodinamikai vizsgálata
1. Bevezetés
A 21. század gazdasági rendszere olyan technológiai megoldásokat igényel, amelyek gazdaságos utas- és teherszállítást biztosítanak, légi úton is. Ennek érdekében a repülőgépgyártók folyamatosan dolgoznak azon, hogy repülőgépeiket a lehető leggazdaságosabban üzemeltethetővé tegyék.
2. A kutatás folyamata
2.1. A kutatás célja
A kutatás célja egy olyan modern, teljesen új szárnyfül tervezése, amely mind formájában, mind méretében és tömegében hozzájárul a modern légiközlekedés gazdaságosabbá tételéhez. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy napjaink egyik meghatározó kérdésében, a környezetbarát üzemelésben is fontos szerepet szeretnénk elérni az üzemanyagfogyasztás csökkentésével. Cél továbbá az is, hogy a szélcsatornás és számítógépes szimulációkat összehasonlítva megállapíthassuk, mennyire ad valóságos eredményeket a számítógépes szimuláció.
2.2. Az ötlet megvalósítása
A kutatás során többféle kialakítású szárnyfület tesztelünk saját építésű szélcsatornában, majd a mért adatokat összevetjük a számítógépes szimuláció eredményeivel. A szélcsatornás tesztekhez 3D nyomtató segítségével készítjük el a darabokat, így gyakorlatilag bármilyen geometriájú alkatrész gyorsan és viszonylag olcsón előállítható.
2.3. A szélcsatorna
A szimulációkhoz saját építésű szélcsatornát használok, amelybe 2500 darab szívószálon keresztül jut be a levegő. A csatornában a levegő párhuzamos áramlását a szívószálak mellett a 6 darab, egyenként 12 voltos ventillátor biztosítja. A kísérletek a szívószálrács és a ventilátorok közötti térrészben végezhetők.
2.4. 3D nyomtatott modell
A modell geometriai jellemzőit a Solid Edge nevű tervező program segítségével készítettük el, majd a Zortrax M200 típusú 3D nyomtató (mely ABS anyagot használ nyomtatáshoz) segítségével gyártottuk le.
A nyomtatás megkezdése előtt szükséges a nyomtatási paramétereket úgy megválasztani, hogy a kinyomtatott alkatrész a célnak megfeleljen, tehát jól alkalmazható legyen szélcsatornás, aerodinamikai tesztek és szimulációk elvégzéséhez. Így tehát a nyomtatási rétegvastagságot érdemes a lehető legvékonyabbra állítani.
szerző
-
Pálfi Tamás
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Ficzere Péter
egyetemi docens, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék