Regisztráció és bejelentkezés

Közösségi közlekedési hálózat fejlesztése Újpest térségében

Közösségi közlekedési hálózat fejlesztése Újpest térségében

Dolgozatomban két, elsősorban Újpest térségét érintő vonalhálózati átszervezési javaslatot mutatok be. A bemutatott változtatások javítanák több városrész közösségi közlekedési kapcsolatait, mind a nappali, mind az éjszakai időszakban.

A jelenlegi vonalszerkezetet, utas számokat, utazási igényeket és néhány hasonló, máshol már bevált átszervezést alapul véve teszek javaslatot a hálózat fejlesztésére. A módosítások rövidtávon megvalósíthatóak és hiányzó, de szükséges kapcsolatokat hivatottak biztosítani.

Az első hálózatmódosítással a káposztásmegyeri Farkaserdő utca térségének közvetlen metrókapcsolatát kívánom megvalósítani.

A térséget jelenleg kiszolgáló 126-os és 296-os járat nem csatlakozik a metróhoz, a lakótelep szélén haladó 14-es villamos pedig nagy távolságra (5-600 méter) található. Mivel sűrűn lakott területekről van szó, indokolt lenne a metróhoz való közvetlen eljutási lehetőség biztosítása. Ezt a 126-os autóbusz bizonyos indulásainak Újpest-központig történő meghosszabbításával oldanám meg.

Az idén tavasszal közlekedő 14E jelzésű villamospótló járatot gyorsasága miatt az utazóközönség megkedvelte, petíció is készült a visszaállítására. A 14-es villamos rövidesen ismét a teljes útvonalán fog közlekedni, értelemszerűen nem fenntartható mellette egy szinte teljesen azonos szerepet ellátó buszjárat. A 14E alapján azonban létrehozható egy új funkcióval bíró járat, amely a Farkaserdő utca és az M3-as metró közvetlen kapcsolatát biztosítja.

A második változtatás az éjszakai közlekedést érinti, ennek az átszervezésnek semmiféle többletteljesítmény-igénye nincs.

Az újpesti városrész, illetve a 914-es déli szakaszán lévő területek a városközponttól messze helyezkednek el, ezért jelenleg az utazás időtartama a külső kerületekig akár egy óra is lehet.

Mivel péntek és szombat este a 914A járat Újpest-központ és a Határ út között sűrűn (5-10 percenként) közlekedik, ebben az időszakban megvalósítható lenne a 914-es és 914A járatok zónázó rendszerűvé alakítása. A 914-es bizonyos szakaszokon gyorsjáratként közlekedne, a kimaradó megállókat a 914A szolgálná ki. Ezeken a területeken a 914A indulásainak egyenletes elosztásával gyakorlatilag változatlan marad a kapacitás.

szerző

  • Bottlik Dániel Bodomér
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Soltész Tamás
    tudományos segédmunkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést