Regisztráció és bejelentkezés

Carsharing rendszerek elemzéséhez multikritériumos módszer kidolgozása és a szolgáltatás budapesti továbbfejlesztésének lehetőségei

Napjainkban a városi közlekedés egyik legnagyobb problémája a megnövekedett forgalom. A forgalom növekedésével együtt mindennapossá váltak a forgalmi torlódások is, aminek következtében megnövekedett az utazási idő, ami jelentős károkat okoz a közlekedők számára. A torlódások megszüntetésére a motorizált egyéni közlekedés részarányának csökkentése és a forgalom menedzselése jelenti a megoldást. Több nagyvárosban korlátozzák az egyéni közlekedést, de bizonyos fokon túl nem lehet a széles társadalmi ellenállás miatt. A közösségi közlekedés megfelelő alternatív lehetne, bár itt is problémák jelentkeznek. A szakmában egyre szélesebb körben elfogadott vélemény, hogy szükség van új stratégiák kidolgozására, ami az eddigi aktivitási formák megőrzését teszi lehetővé a káros hatások minimalizálása mellett. A carsharing rendszer egyike ezen stratégiáknak, amikor néhány állomáson egy autóflotta áll a közlekedők szolgálatára.

A téma aktualitását az adja, hogy carsharing rendszerek egyre több városban jelennek meg szerte a világban és nagyon sok a pozitív tapasztalat. A Budapesten elindult közautó szolgáltatás még szűk keretek között működik, ezért kiemelten fontos, hogy a további terjeszkedési stratégia megalkotásakor döntést segítő módszerek álljanak a döntéshozók rendelkezésre. A megfelelő opció kiválasztásához jelentős segítséget nyújt a dolgozatban bemutatásra kerülő, minden tényezőre kiterjedő multikritériumos módszertan, amelynek adatai az opcionális használók kérdőíves felméréséből származnak. A módszertan megalkotását megelőzi az objektív és szubjektív minőségi jellemzők és mutatók meghatározása, továbbá egy általánosságban és egy Budapestre érvényes fejlesztési stratégia kerül bemutatásra a dolgozatban.

Egy, a helyi igényeknek megfelelő carsharing szolgáltatás bevezetése esetén az alábbi pozitív hatások várhatóak:

• Csökken a háztartásonkénti gépjárműszám.

• Megnő a szabad parkolóhelyek száma.

• Csökken a városi közlekedés károsanyag kibocsátása.

szerző

  • Csonka Bálint Dr.
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Csiszár Csaba
    egyetemi tanár, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

II. helyezett