Regisztráció és bejelentkezés

Kerékagymotoros Formula Student versenyautó fékrendszerének és tengelycsonkjainak tervezése és szilárdsági analízise

Szerzők:

Bodolai Péter HSBYTP (2009) – p.bodolai@gmail.com

Csortán-Szilágyi György RNL41I (2009) – csortanszilagyi.gyorgy@indamail.hu

Konzulensek:

dr. Varga Ferenc – varga@auto.bme.hu

Kádár Lehel – kadar@auto.bme.hu

Kerékagymotoros Formula Student versenyautó fékrendszerének és tengelycsonkjainak tervezése és szilárdsági analízise

A BME-Motion egyetemi csapat 2010-ben alakult azzal a céllal, hogy hallgatók által elkészítsék az első magyar kerékagymotoros, elektromos meghajtású Formula Student versenyautót. A csapatban mintegy 40 gépész-, villamos- és közlekedésmérnök hallgató és oktató vesz részt. A versenyautó megépítése mellett a csapat célja, hogy a hazai alternatív hajtású járművek és a nemzetközi Formula Student sorozat versenyein is részt vegyen.

A csapatba idén tavasszal csatlakoztunk, feladatunk a jármű tengelycsonkjainak megtervezése illetve a fékrendszer méretezése volt. A TDK előadás során bemutatjuk a tervezés folyamatát, az első- és hátsó tengelycsonk konstrukcióját és a kerékagymotor beépítési környezetének vizsgálatát. A megtervezett alkatrészeken végeselemes szilárdsági vizsgálatokat végeztünk. Foglalkozunk továbbá az alkatrészek gyárthatóságával, szerelhetőségével illetve a futómű és a tengelycsonk kapcsolatával.

Az elvégzett fékerő számítások alapján kezdtük el a fékrendszer méretezését, így kiválasztottuk a megfelelő féknyergeket, főfékhengereket és a fékcsőrendszert. A hidraulikus fékrendszer kétkörös, fékerő-szabályozóval ellátott. A féktárcsák egyedi tervezésűek, szilárdsági és CFD vizsgálatokkal győződtünk meg a tervezésük helyességéről.

A munkánk az egyes alkatrészek tervezésén túl kiemelten fókuszál a tengelycsonkok és a fékrendszer kapcsolatára, azok egymáshoz viszonyított helyzetére illetve optimális kialakítására.

Az elkészült tervek alapján előreláthatólag még az idén le lesznek gyártva az általunk tervezett alkatrészek és így megkezdhetjük az autó építését.

szerzők

  • Bodolai Péter
    közlekedésmérnöki
    nappali
  • Csortán-Szilágyi György
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Varga Ferenc
    , Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

III. helyezett