Kerékagymotoros Formula Student versenyautó fékrendszerének és tengelycsonkjainak tervezése és szilárdsági analízise
Szerzők:
Bodolai Péter HSBYTP (2009) – p.bodolai@gmail.com
Csortán-Szilágyi György RNL41I (2009) – csortanszilagyi.gyorgy@indamail.hu
Konzulensek:
dr. Varga Ferenc – varga@auto.bme.hu
Kádár Lehel – kadar@auto.bme.hu
Kerékagymotoros Formula Student versenyautó fékrendszerének és tengelycsonkjainak tervezése és szilárdsági analízise
A BME-Motion egyetemi csapat 2010-ben alakult azzal a céllal, hogy hallgatók által elkészítsék az első magyar kerékagymotoros, elektromos meghajtású Formula Student versenyautót. A csapatban mintegy 40 gépész-, villamos- és közlekedésmérnök hallgató és oktató vesz részt. A versenyautó megépítése mellett a csapat célja, hogy a hazai alternatív hajtású járművek és a nemzetközi Formula Student sorozat versenyein is részt vegyen.
A csapatba idén tavasszal csatlakoztunk, feladatunk a jármű tengelycsonkjainak megtervezése illetve a fékrendszer méretezése volt. A TDK előadás során bemutatjuk a tervezés folyamatát, az első- és hátsó tengelycsonk konstrukcióját és a kerékagymotor beépítési környezetének vizsgálatát. A megtervezett alkatrészeken végeselemes szilárdsági vizsgálatokat végeztünk. Foglalkozunk továbbá az alkatrészek gyárthatóságával, szerelhetőségével illetve a futómű és a tengelycsonk kapcsolatával.
Az elvégzett fékerő számítások alapján kezdtük el a fékrendszer méretezését, így kiválasztottuk a megfelelő féknyergeket, főfékhengereket és a fékcsőrendszert. A hidraulikus fékrendszer kétkörös, fékerő-szabályozóval ellátott. A féktárcsák egyedi tervezésűek, szilárdsági és CFD vizsgálatokkal győződtünk meg a tervezésük helyességéről.
A munkánk az egyes alkatrészek tervezésén túl kiemelten fókuszál a tengelycsonkok és a fékrendszer kapcsolatára, azok egymáshoz viszonyított helyzetére illetve optimális kialakítására.
Az elkészült tervek alapján előreláthatólag még az idén le lesznek gyártva az általunk tervezett alkatrészek és így megkezdhetjük az autó építését.
szerzők
-
Bodolai Péter
közlekedésmérnöki
nappali -
Csortán-Szilágyi György
közlekedésmérnöki
nappali
konzulens
-
Dr. Varga Ferenc
, Gépjárműtechnológia Tanszék: