Regisztráció és bejelentkezés

Off-road autonóm járművek működésének segítése előzetes feltérképezéssel katonai alkalmazásban

A járműipar jelenlegi nagy vívmányai közé tartoznak az önvezető járművek. Ezeknek a rendszereknek az alapját a közúti közlekedés szabályaira fektették le. A kiépített úthálózaton, szigorú szabályrendszer alapján zajló közlekedésben relatíve egyszerű egy önvezető járművet elhelyezni, működtetni.

Vannak azonban olyan területek, ahol ezek a szabályok nem érvényesek. Az önvezető járművek katonai alkalmazására már hosszú ideje igény van, hiszen alkalmazása az élőerő szükségletet csökkenti, illetve védi. Ennek következménye, hogy a járművekhez nincs mindig sofőr beosztva. Jelentős különbség még a közúti közlekedéshez képest magának az útnak a hiánya, a katonai műveletek jelentős része terepen zajlik. Nincsen kijelölt útvonal, a tereptárgyak akadályokat képeznek. Egy olyan önvezető képesség kialakítására van szükség, amely segítségével az autonóm katonai jármű képes tetszőleges terepen biztonságosan, gyorsan, gazdaságosan haladni. Ehhez azonban sokszor elégtelen lehet csupán a járműveken elhelyezett műszerek használata, így szükségessé válik előzetes feltérképezés. Ehhez az előzetes feltérképezéshez automatizálás és rugalmasság miatt kézenfekvő pilóta nélküli repülőgépeket (UAV) használni. Szenzornak egy lézer alapú távérzékelés (LIDAR) elvén működő műszer használata tűnik a legideálisabbnak, hiszen elég pontos képet ad a nap minden szakában a környezetről.

Dolgozatomban egy katonai jármű off-road önvezetésének előzetes feltérképezéssel való segítésének elméleti hátterével, illetve egy LIDAR szenzor egy UAV-ra való felhelyezésének kérdéseivel foglalkozom. Mérések felhasználásával arra keresem a választ, hogy az adott feladatra milyen a szenzor ideális vertikális állási szöge a menetirányhoz képest.

szerző

  • Táczli Milán
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Sziroczák Dávid
    Tanszéki oktató, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék