Regisztráció és bejelentkezés

Autonóm járművek kereszteződési interakcióinak modellezése közlekedési szimulátoron

Napjainkban a mérnöki tudományt, a környezetvédelmen kívül talán leginkább foglalkoztató kérdésköre az okos város, és azon belül is az autonóm járművek kérdésköre. Számos tanulmány és kutatás foglalkozott és foglalkozik most is különböző kérdéskörökkel ebben a témában, egyetemünkön is több kutatás is zajlik jelenleg ebben a témakörben.

Ezeken a tanulmányokon, kutatásokon keresztül kezd kirajzolódni, és szépen lassan megvalósulni, az, ami 50 évvel ezelőtt még csupán fantázia volt. Egy városé, amelyben minden jármű kommunikál egymással, az úttal, és a jelzőberendezésekkel, illetve minden jármű önvezető technológiával működik.

A dolgozat célja, egy olyan négy csomópontból álló úthálózat felépítésének bemutatása, amelyben egy neurális háló alapú felhő által vezérelt önvezető járművek közlekednek. Az autonóm járművek közlekedése egy kereszteződésben azért különösen fontos, mert a megfelelő áthaladási sorrend megválasztásával, a kereszteződések mihamarabbi kiürítésével jelentősen csökkenthető egyrészt a járművek üzemanyag fogyasztása, ezzel a károsanyag-kibocsátásuk, másrészt csökken a menetideje ezeknek a járműveknek, ezzel nő az utasok komfortérzete.

Elsőként bemutatásra kerül, hogy milyen szempontok alapján és milyen irányítási technológiára esett a választás, a különböző irányítási metódusok közül, az egyes járműveket irányító irányítás, de ugyanúgy a teljes járműflottát mozgató technológia is bemutatásra kerül.

Ezután a dolgozat bemutatja a használt szoftvereket, a Matlabot, illetve annak Sumo alprogramát. Részletesen kitérek a modell felépítésének mikéntjére, a felmerülő lehetséges problémákra, illetve azok megoldására.

Végül az eredmények összegzéseként a végleges modell leírása következik, a dolgozat lezárásaként pedig az esetleges jövőbeni fejlesztések, a lehetséges folytatást vetítetek előre.

szerző

  • Sulyok Bence
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

Jutalom