4 fokozatú, automata gépjármű sebességváltó előtervezése
Napjainkban a forgalomban lévő gépjárművek között egyre több az automata sebességváltóval rendelkező típus, amelynek nagy előnye a manuális váltóművekhez képest, hogy kisebb a teljesítményveszteség a fokozatok közötti váltásnál. Ez a kedvező tulajdonság azonban sokkal összetettebb konstrukciókat eredményez.
A gépjárműiparban számos tapasztalati összefüggés található, amelyek alapján készülnek el a tervezési koncepciók.
Jelen dolgozat célja, a tervezéshez nélkülözhetetlen paraméterek közötti összefüggések feltárása és az összefüggések parametrizálása, valamint ezek alapján előtervezési metódus kidolgozása. A dolgozat egy adott teljesítményű (100 LE) motorhoz tartozó hajtáslánc példáján keresztül mutatja be a kidolgozott előtervezési metódust.
A munka során kitérek a tervezés módszertanára, a váltó tervezés alapelveire, figyelembe véve a gyártástechnológia szempontjait is az előállítási költségek csökkentése céljából.
A részletes irodalomkutatás alapján lesz értékelve a konstrukció megvalósíthatósága, valamint a fejlesztési lehetőségek is bemutatásra kerülnek.
A kutatás távolabbi célja, hogy egy olyan automata váltószerkezet valósuljon meg, ami megfelel a legmodernebb műszaki követelményeknek, miközben a lehetőség szerint optimalizáltuk a kulcsfontosságú paramétereket.
szerző
-
Zsibók Marcell
Gépészmérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Horák Péter
egyetemi docens, Gép- és Terméktervezés Tanszék