Regisztráció és bejelentkezés

Ideális villamosmegállók?

Ideális-e ma egy villamosmegálló? Avagy egy ideális villamosmegálló ma

Létezik-e olyan villamosmegálló Magyarországon, amely minden igényt kielégít? Mondhatjuk-e azt egy villamosmegállóról, hogy ideális? Csorbul-e a hasznossági érték, ha a formára és az építészeti divat követésére törekszünk? Ugyanakkor ha minden funkcionális igényt megpróbálunk teljesíteni, szép és kortárs lesz-e az építészeti alkotás?

Az elmúlt évben a „Magyarország villamosmegállóinak építészeti arculata” című TDK munkánkban egy részletes katalogizálást, analizálást, elemzést végeztünk a hazánk villamosmegállóiról. Vizsgáltuk a használhatósági, akadálymentességi követelményeket , az építészeti megjelenést és a földrajzi helyzetből adódó előnyöket, illetve hiányosságokat is. A munkánk végén képet kaptunk a magyar szokásokról, mind használatban, kialakításban és képviselt építészeti értékben, így ezt az idei évben egy tervezési mankóként tudnánk hasznosítani.

Célunk több megálló tervezése, majd ezek elvi elemzése összehasolítással a következők szerint: utcaképelemzések bizonyos helyzetű típusmegállók tervezése esetében; formai esettanulmányok, tömeg- és téralakítás vizsgálatok; valamint a funkcióbeli és akadálymentességi követelmények teljesülésének lehetőségei.

Reméljük, hogy munkánk végére sikerül több jól működő prototípust felvázolnunk, melyek akár a gyakorlatban is megállnák a helyüket. Természetesen a terveken ideálisnak tűnő megoldások a valóságban alkalmazva gyakran mutatnak kisebb-nagyobb hibákat, hiányosságokat. A tervezés célja ezt a hibaszázalékot csökkenteni, ezáltal egy biztos alapot, illetve előképet szolgáltatva a jövőbeli megállóterveknek Szándékaink szerint ezek a koncepciótervek hozzájárulhatnak a villamossal közlekedők elégedettségéhez, valamint a közösségi közlekedés felszíni létesítményeinek építészeti színvonalát is a 21. század elvárásaihoz igazítanák.

SZAKIRODALMI REFERENCIA:

- Budapest közlekedéfejlesztési stratégiája 2014-2030 – Balázs Mór Terv

- Budapest 2030 - hosszú távú városfejlesztési koncepció

- Client Design Requirements for Accessible Tram Stops in Melbourne, 2010.

- Tramway Technical Guidance Note 2 - Pedestrian Safety, Office of Rail Regulation

- Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány: Akadálymentesítés - Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz, 2009

- http://www.bkk.hu/fejleszteseink/elokeszitesi-projektek/

- http://en.wikipedia.org/wiki/Bordeaux_tramway

szerzők

  • Polonyi Viktor
    építészmérnök
    nappali
  • Fejes Gergő
    építészmérnök
    nappali

konzulens

  • Varga Imre
    , Urbanisztika Tanszék