Regisztráció és bejelentkezés

TÉRélmény-ÉlményTÉR

„Minden állandóan változik. Semmi sem maradhat, meg ami nem újul meg folyamatosan.”

/Freund Tamás/

Személyes tapasztalataink is erről győznek meg. A tanulás szellemi és fizikai értelemben is forradalmi átalakuláson megy át. Az eszközei fejlődtek, miközben a tanulás terei kisebb hangsúlyt kaptak. Foglalkoztat minket a kérdés, hogy alapvető térigényeink és új tanulási módszereink milyen kölcsönhatásban állnak egymással?

Sokkal többféle tér van körülöttünk, mint gondolnánk. Mi az a tér, amivel foglalkozunk?

Az emberi test mikro-terei mennyire sokfélék és változók (pl.: ölelés, nyitott vagy zárt tenyér) és hogy ezeken keresztül mennyire intenzíven kapcsolódunk környezetünkhöz, például az építészeti terekhez. Mindez erősen testreszabott helyzeteket generál, jól láthatóan megjelennek az egyéni adottságok, az egyes cselekvésekhez (például tanulás) tartozó pozitúrák.

Célunk, hogy dolgozatunkban feltárjuk a tanulás tereinek világát, illetve azok tudatos alakításának szempontjait. Ezen gondolatok alapján körvonalazódik bennünk egy olyan TÉR képe, ami a különböző testhelyzetek mindegyikéhez tud alkalmazkodni. Egy flexibilis, interaktív, inspiráló hely, ami alkalmas egyéni és kooperatív csoportmunkára is, és amely révén kialakítható a „személyes zug” és közös munkára alkalmas TÉR egyaránt.

Célunk eléréséhez három eszközrendszer használunk:

Kutatás, előkép gyűjtés

Statisztikai elemzése

Alkotás, tér- és tárgytervezés

„A tökéletes élmény alapja a "flow", vagyis az a jelenség, amikor annyira feloldódunk egy tevékenységben, hogy minden más eltörpül mellette, az élmény maga lesz olyan élvezetes, hogy a tevékenységet bármi áron folytatni akarjuk, pusztán magáért.”

/Csíkszentmihályi Mihály - Flow c. könyve/

Mitől lesz inspiráló a TÉR? A testhelyzeteink változtatásához alakíthatjuk a teret, és mivel mozgásban vagyunk, ezért a megújuló környezet (a TÉR és a minket körülvevő emberek) pozitív hatással van a kreatív elménkre. Itt lép be a „flow’ fogalma, miszerint a tanulás élménnyé válik, így hatékonyabbak leszünk.

Azt állítjuk, hogy a tanulás folyamatában az élmény szerepe meghatározó. Mára nem az információ megszerzése, tárolása, sokkal inkább a szükséges pillanatban való előhívása okoz nehézséget. Az élmény megszületésében pedig a téri helyzet meghatározó lehet.

csatolmány

szerzők

  • Vidovenyecz Viktória
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Strbik Zsófia Anna
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Szilvási Rea Lilla
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Balázs Mihály
    egyetemi tanár, Középülettervezési Tanszék