Regisztráció és bejelentkezés

Híd a hídhoz

Az ember egészen azóta épít hidakat, mióta léteznek áthidalni való dolgok a világon. Legyen szó egy folyó két partjáról, társadalmi különbségeinkről vagy a céljainkhoz vezető útról. A biatorbágyi Peca tó közösségének esetében mindhárom problémára megoldás kerestetik.

Híd a megoldáshoz.

Aki elolvassa a kiírást, tudja, hogy a feladat nem más, mint egy gyaloghíd tervezése a Benta patak két partja közé. Hiszen a helyzet világos: túl körülményes az átjutás a település egyik végéből a másikba, és a helyiek gyakran kénytelenek a vízben lévő csúszós köveken átkelni a folyáson.

Híd a partok között.

Ami talán kevésbé nyilvánvaló, az az, hogy az elmúlt évtizedek során milyen csatákat kellett a helyi lakosoknak megvívniuk a rendszerrel, hogy létrejöhessen a tó, amely oly sokak álma volt, és amely most számos ember otthonát jelenti. Elszántságukat nem egyszer próbára tették más társadalmi csoportok, és nekik össze kellett fogniuk, hogy kiállhassanak a céljaikért.

Híd az emberek között.

Jelenleg az egyetlen átkelési lehetőséget a tó északi partján lévő autós híd biztosítja, amely korántsem elégíti ki a lakosok igényeit. Az eredetileg ugyanezen a helyen lévő, majd 800 méterrel északabbra helyezett, és végül 2009-ben lebontott gyaloghíd 15 méteres űrt hagyott maga után – nem csak a Benta két partja között, de a helyiek lelkében szintúgy. Mindenkinek közös érdeke és célja, hogy ez mihamarabb pótolva legyen.

Híd ember és híd között.

Munkám során a „híd” kifejezés kettős értelmet nyer. A konkrét matéria, a faszerkezet, amely a két partot összeköti csak egy része a tervezésnek. Az évtizedes munka, az összetartás, ami átszőtte a hely szellemét, a csupán karnyújtásnyira lévő célhoz vezető út maga is egy híd, mely távol a múltban kezdődik, hogy elérjen a túlpartra: a hídhoz.

Híd a hídhoz.

A szerkezettervezés folyamán nem feledkezhetek meg a tényről, hogy ami a papíron egy gyaloghíd, az a helyi lakosok szemében várhatóan ennél jóval nagyobb értéket képvisel. Így meg kell találnom a kapcsolatot a forma és a jelentés között. Vajon azok az emberek, akik évek óta szorgalmazzák ezt a projektet, mit fognak érezni, mikor először rálépnek az elkészült hídra?

Kutatási munkámban segítségemre volt, illetve lesz:

www.pecato.hu (cikkek, helytörténet, az elbontott híd története)

Dr. Armuth Miklós – Bodnár Miklós: Fa tartószerkezetek - Tervezés az Eurocode alapján

Véssey Ede: Faszerkezetek ábragyűjtemény

csatolmány

szerző

  • Enyedi Gellért
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulensek

  • Dr. Nagy Iván
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék
  • Ther Tamás
    egyetemi tanársegéd, Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszék