Regisztráció és bejelentkezés

Magyarország villamosmegállóinak építészeti arculata

MAGYARORSZÁG VILLAMOSMEGÁLLÓINAK ÉPÍTÉSZETI ARCULATA

- ABSZTRAKT -

Dolgozatunk a magyar kötött pályás városi közlekedés építészetével, azon belül is a villamosközlekedés elengedhetetlen összetevőjével, a villamosmegállók építészeti arculatának bemutatásával kíván foglalkozni.

A városi közösségi közlekedésben rendkívül nagy szerepet játszanak a közlekedés működését és az emberek kényelmét, elhelyezését biztosító műtárgyak és különböző kiszolgáló funkciók. A járművek megfelelő követelményei után a leghangsúlyosabb a megállók szerepe. Egy közlekedési megállónak – esetünkben a villamosmegállóknak – szigorú építészeti, minőségi, biztonsági és akadálymentességi követelményei vannak. Mindezek megfelelő módon való tervezése és kivitelezése esetén azt mondhatjuk, hogy az adott villamosmegálló megfelelt a követelményeknek és a 21. század elvárásainak.

Munkánkban elemző bemutatást teszünk a budapesti, szegedi, miskolci és debreceni villamosmegállókról. Közvéleménykutatással egybekötve elemezzük a megállókat építészeti (forma, anyag textúra, egyedi arculat), használhatósági (megközelíthetőség, befogadóképesség, utastájékoztatás, biztonság, stb.) és akadálymentességi (burkolati vezetősáv, mozgássérült emberek igényei, stb.) szempontból. Ezeket az értékeléseket és megállapításokat látva, a magyar „helyzetet” összehasonlítjuk egy külföldi, jól működő példával. Az utasközönség valamint az építésztervezők véleményeire és meglátásaira reagálva munkánk végén egy ideális villamosmegálló bemutatását és látványtervét tervezzük kidolgozni.

Munkánk során véleményünk szerint képet kapunk arról, milyen lenne egy átlagos – a közösségi közlekedést aktívan használó – magyar ember számára a megfelelő villamosmegálló, ami mindamellett, hogy egyedi, impozáns külsejével, megjelenésével magára vonja a kritikusok és az utasközönség figyelmét, egyszerre elégíti ki a használhatósági és az akadálymentességi követelményeket is.

Szakirodalmi referencia:

http://www.ujpalyan.hu/

http://www.2-esvillamos.hu/jarmupark-4.html

http://www.mvkzrt.hu/forgalmi-hirek/www-mvkzrt-hu/1470/

http://www.fszk.hu/

2013. szeptember 28. FEJES GERGŐ ÉS POLONYI VIKTOR

szerzők

  • Polonyi Viktor
    építészmérnök
    nappali
  • Fejes Gergő
    építészmérnök
    nappali

konzulens

  • Varga Imre
    , Urbanisztika Tanszék