Tér és mozgás
Minden sport valamely mozgás korlátok közötti végrehajtása. Ez a korlát egyfelől lehet a szabályrendszer és adott esetben a pálya is. Az én munkám a kosárlabdán keresztül a mozgás és a tér (pálya) kapcsolatát, a térhasználatot vizsgálja.
Egy játékos mozgása 2D-ben sűrű mintát mutat, kusza vonalhálónak tűnhet, de kirajzolódnak belőle irányok, területek. Ez a minta nemcsak posztonként változó, hanem a ’90-es évek rajzolata is mást mutat, mint a jelenkoré. A játékos térben való helyzetét meghatározza az edző taktikája, vagy egy adott figura, védekezési stratégia, amit játszanak. Figura esetén a sportoló egy meghatározott utat jár be, de a mozgás lehet az adott helyzethez igazított, improvizatív. A pályán vannak igazodási pontok, amit felhasznál a játékos a térbeli tájékozódáshoz, ezzel segítve a mozgását (hárompontos vonal, büntetőterület, büntetővonal). Van olyan eset, amikor a szabályozás is meghatározza a helyezkedést pl.: nem tartózkodhat 3 mp-nél tovább a büntetőterületen a játékos.
A függőleges tengelyen az időt (meccs folyását) megjelenítve lehetséges ezt térbe kiemelni. A kosárlabdát felhasználva jön létre egy térrajz, ami a térhasználat mintázatát veszi alapul. Ez a mű pedig egy elvont, absztrakt vonalrajz lesz egy ember valós mozgásából.
szerző
-
Nyitrai Gellért Márton
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés