Regisztráció és bejelentkezés

Hangtörés

A mai világban megannyi zaj ér minket: közlekedészajok az utcáról, távoli repülő morajlások, mindig van valami, ami miatt nincs nyugalom. Még akkor is, ha végre hazaér az ember és úgy érzi pihenhet. Az otthon kényelmében azonban az óra kattog folyamatosan, kinti beszélgetések szűrődnek be, ami elvonhatja a figyelmünket. Soha sincs csend. Lassan eltűnik az életünkből. A hangokra, a neszre, valójában mindig kifelé figyelünk, fogva tartják a figyelmünket. Ha olykor egyszer tényleg eltűnnek ezek a zajok, magunkra maradva végre eltűnik a kinti fárasztó világ is. Milyen ritkán van ez. A hangok ilyenkor megteremtenék a kint és bent kapcsolatát?

A csendre szükségünk van, melynek gyógyhatása bizonyított. Ilyenkor jobban tudunk koncentrálni, pihenni, lenyugodni.

A csend definíciója után keresve, azt találtam értelmezésére, hogy a csend egyfajta zajtalan állapot, ami mozdulatlansággal jár együtt. Egy háborítatlan állapot, nyugodt helyzet.

Általánosságban boncolgatva a csend fogalmát és végig gondolva miket jelenthet számunkra ez átvitt értelemben különböző témákban: zene, építészet, építőanyag és művészet. Természetesen ez egy nagyon szubjektív kérdés. Így erre intuíciókon keresztül, végső soron magamnak próbáltam választ adni. Rájöttem, hogy a csendnek különböző mélységei is lehetnek, például súlyos csend állhat be egy beszélgetés közben, melynek érzete lehet a bűntudat, a gyász vagy harag. A csendet csak akkor észleljük, ha ismerjük a zajt is. Mindkettő valamilyen formában a hanghoz tartozik. Ezeket azonban a fül érzékszervünkkel fogjuk fel. Így az kezdett el foglalkoztatni, hogyan lehet érzékszervváltásként a szemnek is láthatóvá tenni a csendet. Anyagként gipszet használva a szobor alkotás folyamatához hasonlóan gondolatok és érzelmek által vezérelve hoztam létre a sajátos, belső csendemet tárgyként. Nem hagytam ennyiben, azt a pillanatot is „látni” akartam, mikor egy hang szűrődik be a csendbe. Például a lelkiismeret hangja valójában lehet egy cérnavékony repedés is az előtte még sima felületen. Több hang megjelenésével zaj keletkezik, a zaj végül diribdarabra töri majd a belső csendet, nyugalmat.

csatolmány

szerző

  • Yang Zhu Qing
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Üveges Gábor
    egyetemi docens, Rajzi és Formaismereti Tanszék