El/Látatlan Szükség
A Diósgyőr vasgyári kolóniába ágyazódva leljük fel azt az általános iskolát, mellyel együtt dolgozva a Symphonia program az ide járó fiatalok életszínvonalát, társadalmi beilleszkedését segíti a zene mint eszköz által. Ennek kapcsán merült fel az igény egy Zenepavilon létrejöttére, mely segítségével olyan átmeneti tér jöhet létre az iskola udvarában, mely erősíti a zenén keresztüli szociális fejlődést, közösségformáló folyamatot.
A szociálisan rászoruló, mind materiális, mind pedig érzelmi téren alapvető hiányokat szenvedő (akár nem is "szenvedő", hiszen sokszor nincsenek is teljes tudatában ezen hiányoknak a több generáció óta tartó nehéz körülmények miatt) családok "szüksége" a megfogalmazandó, és közösség szintjén megoldandó.
Mi az a közösségi tér, amely ezen szükségeket feloldja, pótólja a hiányokat sőt, kiránt a szükség légköréből és megtart azon kívül?
Mit jelent ez annak a közegnek, melynek formálója a zene, és ennek köszönhetően már felvillant ez a remény?
Ezek a kérdések melyekre a tervezés választ keres, nem csak építészeti, hanem szociális, társadalmi vonatkozásban is, és az út amin keresi megmutatkozik a kérdésben. Biztosítani azt a közösségi teret, amely az adott szituációban felmerülő szociális sérüléseket orvosolja, az érintettek életét mélyen gazdagítja természetes módon és előremutatóan, egy olyan közösségben, amelynek összefogó ereje a zene, így a gyógyítás ezen alapról induljon, és ezt az erőt továbbra is táplálja, sőt továbbítsa a külvilág felé. Így nem csak a fiatalok, hanem családjaik és tágabb környezetük életében is megkezdődhet a szükség-életből való kiemelkedés.
Mindezt takarékos energiaráfordítással, olyan anyagokból és módon, amely könnyen elérhető: közösségi építés útján létrehozható, hiszen így a közösségformálás már eközben jelentkezik; helyi alapanyagokból, amelyek idegen testként, kellemetlenül beépülő térstruktúrák a környezetben, azonban eközben ismerősek az itt élőknek. Mindezekből ilyen módszerekkel létrehozni azt a teret, amely ismerős, hívogató azonban friss annyira hogy előrelendítő, a korábbi helyzetből kiszabadulni segítő hely legyen.
szerző
-
Tóth-Könczey Péter
Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
alapképzés (BA/BSc)