ÉRZÉK(K)ELTETÉS
A Spektrumszenzor téma azért keltette fel az érdeklődésünket, mert ennek révén tudatosan tanulhatunk az érzékelésről, szembesülhetünk az inkluzív terek hatásaival és ezt az autizmus spektrumzavar mentén kollektív fejlődésért tehetjük.
Az autizmus a gyerekek 0,02-5%-át érinti, de kétharmaduk felnőtt korában is küzd ezzel az atipikussággal, segítségre szorulnak a mindennapi életük során. Fontosnak tartjuk az érzékenyítést, hogy a neurotipikus emberek is megtapasztalhassák egy szeletét az életüknek, ezáltal empatikusabban, megértőbben és segítőkészebben állhassanak az autizmussal élők felé.
Az érzékenyítő módszer lényege, hogy a nem autizmussal élők tapasztalhassanak abból a térérzékelésből, amit egy autizmussal élő nap, mint nap átél. Nem csak mások megértése szempontjából hasznos megtapasztalni ezeket az ingeráradatokat, a mindennapi életünk perspektíváját is tágítja. Saját magunk felé is fontosnak tartjuk az érzékenyítést a felsoroltakon túl, hiszen olyan tereket szeretnék életünk során alkotni, amelyeket a használók komfortosan tudnak igénybe venni, és ezt tapasztalás útján tudjuk a leginkább megismerni.
Koncepciónk az, hogy az átalakított épület tereinek csoportjaival - egy előre kidolgozott koreográfiának megfelelően - az egyes érzékszervi tapasztalatok bemutatására fókuszálunk. Ezen tematikus terek, melyek az általánostól eltérő térérzékelés bemutatásának eszközei egy vertikális tengelyre fűződnek föl. A tereken való végighaladás az érzékszervi tapasztalatok fokozatos elvonásával és visszaadásával jár. Emellett az épület körül elhelyezkedő területen szenzoros kertet alakítunk ki.
Célunk, hogy a rendelkezésre álló építészeti eszközökkel a lehető legideálisabb teret hozzuk létre, ami a megértést segíti elő és eszközt ad az emberek kezébe, hogy jobban tudjanak együtt élni.
szerzők
-
Gyéresi Orsolya
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Módly Emőke
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Zsivera Lilla
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés