Terek Karakterisztikája
TÉR, IDŐ, EMBER
MOTIVÁCIÓ
A világunk folyamatosan átalakul, formálódik. Ez a változási folyamat az oktatás területén is felfedezhető. A diákok változnak, mások az elvárások, máshogy működik a gondolkodásuk, más az érdeklődésük, mint sok-sok évvel ezelőtt. Ezzel a folyamathoz az oktatás is szeretne alkalmazkodni, a diákok igényeit minél jobban kielégíteni. Az egyetlen tényező, ami sokkal lassabban változik, az maga az iskola, ahol a diákok nap, mint nap beülnek a padba. Az oktatási intézmények sok esetben akár több száz éves épületek is lehetnek, melyek kialakítása nem elégíti ki a mai fellazult igényeket.
CÉLKITŰZÉS
Belépve egy terembe, egy előtérbe, egy szobába vagy folyosóba az emberben mindig azonnal létrejön egy érzés, egy hangulat. Ezt a belső véleményt általában nem tudjuk azonnal szavakba önteni, a mi célunk viszont pont az, hogy minél jobban kifejezzük az adott területek karakterisztikáját. Ehhez alapos vizsgálatra van szükség:
- hogyan, milyen szerkezetekből épül fel az adott tér?
- mely karakterek hozzák létre bennünk az adott hangulatokat (barlang, liget, táj)?
- a létrejött érzések milyen módon befolyásolják a diákok aktivitását?
- mi fűzheti össze ezeket a tereket?
- mivel lehet ráerősíteni a kialakult érzésekre, és hogyan lehet ezeket pozitívan kihasználni a diákokra nézve?
Szeretnénk különböző belsőépítészeti módszerekkel az itt tanuló diákokat jobban motiválni, ellazítani és közösségek kialakítására inspirálni, melyhez a már meglévő terek egyedi karaktereit szeretnénk jobban kihasználni.
MÓDSZERTAN
A kívánt cél eléréséhez:
- meg kell érteni, fel kell fejteni a tervezési területet
- már működő megoldásokat kell keresni, előképek gyűjtése
- terek tudatos tervezése
TÉZIS
Egy iskolában a diákokat körülvevő terek rendszere kiemelkedő fontosságú, hiszen a környezetünk nagy mértékben befolyásolhatja a hangulatunkat, a motivációinkat és a tanuláshoz való viszonyunkat. Az órák között a pihenés, a kikapcsolódás a mérvadó, ugyanakkor nem szabad hagyni, hogy a tanulók túlságosan is elengedjék magukat. Olyan tereket kell létrehozni, melyek a diákokat határok között tartják, amik a mai fellazult, változó világban is ésszerűek tudnak maradni.
Herbert Nóra, Szvath Réka
szerzők
-
Herbert Nóra
Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Szvath Réka
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulens
-
Balázs Mihály
egyetemi tanár, Középülettervezési Tanszék