Közösségi kerékpárhasználat nemzetközi gyakorlata, a Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatása
Közösségi kerékpárhasználat nemzetközi gyakorlata
Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatása
Szerző: Szabó Eszter
Konzulens: Hunyadi Dóra Út-és Vasútépítési Tanszék
A TDK munkám témájaként a Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatását választottam.
A kerékpárral történő közlekedés a legolcsóbb és legkörnyezetkímélőbb eszköz a közlekedési módokon belül. Megfelelő rendszer kialakításával gyors közlekedést biztosít, akár kiegészítő eszközként, akár pedig önmagában. Ezeknek a tulajdonságoknak a felismerése és elfogadása hozta létre a közösségi kerékpáros rendszerek létesítését.
Ennek bemutatására választottam ki a szeptemberben átadott, és azóta nagy népszerűségnek örvendő Budapesti Biciklirendszert, azaz a BuBi-t. A dolgozat során a BuBi a külföldi rendszerekkel összevetésre került. Világviszonylatban – nem csak Európában, hanem már az Egyesült Államokba és Ázsiában is – számos közösségi kerékpáros rendszer található. Minden ország/város a saját infrastruktúrájához, forgalmi igényeihez alakította ki a saját rendszerét. Akad olyan ötlet, amit Magyarországon is alkalmazhatnánk, illetve ez fordítva is igaz.
A BuBi általános bemutatása mellett törekedtem a személyes tapasztalatgyűjtésre is. Ennek érdekében magam is kipróbáltam a rendszert. Többnyire különböző szakaszok elemzésére törekedtem. A szakaszokat próbáltam minél hosszabbra és változatosabbra választani. Mivel a rendszer lényege így valósul meg. Ehhez arra is szükségem volt, hogy a meglévő közösségi közlekedéssel – busz, metró, villamos – összehasonlítást végezzek. Az utazási idők megismerése utána lehet összevetni a BuBi előnyeit és hátrányait.
A dolgozatban megtalálható egy interneten kitölthető saját készítésű kérdőív, illetve annak elemzése is. A kérdőívet még júniusban tettem közzé, melyben arra voltam kíváncsi, hogy a közvélemény hogyan fogadja a BuBi létesítését. A vélemények igencsak megoszlóak voltak, ezek összesítéséről különböző diagramokat készítettem.
Összefoglalásképpen a munkám célja az volt, hogy egy átfogó képet kapjunk a közösségi kerékpáros rendszerek működéséről, illetve azok elemzése után javaslatokat tudjak tenni a későbbi fejlesztésekhez.
Főbb források:
[1] molbubi.bkk.hu
[2] Keréknyomok kiállítás (Magyar Nemzeti Múzeum)
szerző
-
Szabó Eszter
építőmérnöki
nappali
konzulens
-
Dr. Hunyadi Dóra
adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék