Regisztráció és bejelentkezés

Közösségi kerékpárhasználat nemzetközi gyakorlata, a Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatása

Közösségi kerékpárhasználat nemzetközi gyakorlata

Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatása

Szerző: Szabó Eszter

Konzulens: Hunyadi Dóra Út-és Vasútépítési Tanszék

A TDK munkám témájaként a Budapesti Biciklirendszer (BuBi) bemutatását választottam.

A kerékpárral történő közlekedés a legolcsóbb és legkörnyezetkímélőbb eszköz a közlekedési módokon belül. Megfelelő rendszer kialakításával gyors közlekedést biztosít, akár kiegészítő eszközként, akár pedig önmagában. Ezeknek a tulajdonságoknak a felismerése és elfogadása hozta létre a közösségi kerékpáros rendszerek létesítését.

Ennek bemutatására választottam ki a szeptemberben átadott, és azóta nagy népszerűségnek örvendő Budapesti Biciklirendszert, azaz a BuBi-t. A dolgozat során a BuBi a külföldi rendszerekkel összevetésre került. Világviszonylatban – nem csak Európában, hanem már az Egyesült Államokba és Ázsiában is – számos közösségi kerékpáros rendszer található. Minden ország/város a saját infrastruktúrájához, forgalmi igényeihez alakította ki a saját rendszerét. Akad olyan ötlet, amit Magyarországon is alkalmazhatnánk, illetve ez fordítva is igaz.

A BuBi általános bemutatása mellett törekedtem a személyes tapasztalatgyűjtésre is. Ennek érdekében magam is kipróbáltam a rendszert. Többnyire különböző szakaszok elemzésére törekedtem. A szakaszokat próbáltam minél hosszabbra és változatosabbra választani. Mivel a rendszer lényege így valósul meg. Ehhez arra is szükségem volt, hogy a meglévő közösségi közlekedéssel – busz, metró, villamos – összehasonlítást végezzek. Az utazási idők megismerése utána lehet összevetni a BuBi előnyeit és hátrányait.

A dolgozatban megtalálható egy interneten kitölthető saját készítésű kérdőív, illetve annak elemzése is. A kérdőívet még júniusban tettem közzé, melyben arra voltam kíváncsi, hogy a közvélemény hogyan fogadja a BuBi létesítését. A vélemények igencsak megoszlóak voltak, ezek összesítéséről különböző diagramokat készítettem.

Összefoglalásképpen a munkám célja az volt, hogy egy átfogó képet kapjunk a közösségi kerékpáros rendszerek működéséről, illetve azok elemzése után javaslatokat tudjak tenni a későbbi fejlesztésekhez.

Főbb források:

[1] molbubi.bkk.hu

[2] Keréknyomok kiállítás (Magyar Nemzeti Múzeum)

szerző

  • Szabó Eszter
    építőmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Hunyadi Dóra
    adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet Jutalom