Rácsos vasúti híd erőjátékának elemzése próbaterhelési eredmények alapján
A TDK dolgozatom célja az új típusú, modern rácsos vasúti hidak szerkezeti
viselkedésének elemzése. A kutatás első része szakirodalmi áttekintést tartalmaz, mely
foglalkozik rácsos vasúti hidak szerkezeti felépítésével, azon belül részletesebben a rácsos
vasúti gerendahidak felépítésével, kialakításával, szerkezeti elemeinek funkciójával, jellemző
keresztmetszeteivel. Kronológiai sorrendben részletesen tárgyalom a Déli Összekötő Vasúti
Duna-híd helyén, korábban épített, de ma már nem működő hídszerkezet típusokat. Ezután egy
történeti áttekintés keretében bemutatom a jelenleg felújítás alatt lévő Déli Összekötő Vasúti
Duna-hidat, részletesen tárgyalva a hídszerkezetek kialakítását, kivitelezését. Ezt követően
részletesen ismertetem a hídszerkezetek térbeli működése kapcsán, mind a hagyományos, mint
a korszerű vasúti pályaszerkezetek kialakítását és statikai viselkedését. Majd ezen,
Magyarországon jellemzően alkalmazott kialakításokat összehasonlítom a nemzetközi
szakirodalomban talált vasúti hídszerkezetek jellemző megoldásaival a világ számos pontjáról.
A Déli Összekötő Vasúti Híd újonnan átadott hídszerkezetének próbaterhelését a BME
Hidak és Szerkezetek Tanszék végezte 2021-ben, konzulenseim irányításával. A TDK
dolgozatomban a próbaterhelési eredményeket értékelem ki és ezeken keresztül elemzem az új
vasúti híd szerkezeti viselkedését. A kutatómunkám célja, hogy a mérési eredmények alapos
kiértékelése alapján olyan konklúziókat fogalmazzak meg a szerkezet viselkedésére és a
korábban kivitelezett mérés eredményeinek kiértékelésére vonatkozóan, melynek alapján a
második és harmadik hídszerkezeten végzett próbaterhelési méréseket fejleszteni, pontosítani
lehet.
szerző
-
Viczián Norbert
Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Dr. Dunai László
egyetemi tanár, Hidak és Szerkezetek Tanszék -
Dr. Kövesdi Balázs
egyetemi docens, Hidak és Szerkezetek Tanszék