Regisztráció és bejelentkezés

A közösségi közlekedési sávok pályaszerkezeteinek tervezési problémái

Nagyvárosaink forgalma mind az egyéni, mind a közösségi közlekedésben az elmúlt években drasztikusan, folyamatosan növekszik, mely sokszor az emberek számára kellemetlen forgalmi dugókhoz vezet. A kötöttpályás közlekedés számára biztosított az elkülönített pálya, így azok kevésbé érzékelik a közúti forgalmi dugókat, azonban az autóbuszok és a trolibuszok, mivel közös felületet használnak a személygépjárművekkel, sokkal inkább ki vannak szolgáltatva a közúti forgalmi helyzeteknek. Az autóbuszok és trolibuszok számára a burkolt közúti vasúti pályák lehetőséget biztosítanak a védett eljutásra a megállóhelyek között, továbbá a városokban oly fontos területhasználat szempontjából is kedvezőbbek. A közösségi közlekedési sávok, amikor egy felületen közlekednek villamosok, autóbuszok és trolibuszok, egy újfajta szemlélet terjedését jelentik a közlekedésben.

A közúti vasúti pályák, mint közösségi közlekedési sávok, üzembe helyezését követően, rövid időn belül kezdtek el jelentkezni a közutakon is jellemző burkolati hibák, valószínűsíthetően a közösségi közlekedési sávokban üzemszerűen közlekedő autóbuszoknak köszönhetően.

A hibák megjelenése óta folyamatosak a garanciális munkák a vizsgált közúti vasúti pályákon, ezeket a javításokat munkanapokon, tanév közben a forgalom nagysága miatt nem lehet elvégezni, így szinte minden nyáron volt munkavégzés Szegeden és Budapesten az átadások óta. Üzemeltetői és városi szempontokat figyelembe véve ez nem túl kényelmes, hiszen minden egyes munkavégzés forgalmi terelést, időszakos közlekedési változásokat okoz, melyeknek többlet költségei vannak üzemeltetői és felhasználói oldalon is.

Dolgozatom célja, hogy összegyűjtsem azokat a pályaszerkezet típusokat, melyeknél megjelentek ezek a hibák, továbbá rendszerezzem a burkolati problémákat. A közúti és vasúti pályaszerkezetek méretezését áttekintve, továbbá új technológiákat bemutatva szeretnék iránymutatást adni, hogy a jövőben ilyen forgalmi esetekben hogyan lehet hosszú élettartamú pályaszerkezeteket építeni.

szerző

  • Balog Péter
    Infrastruktúra-építőmérnök mesterszak (MSc)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Liegner Nándor
    egyetemi docens, Út és Vasútépítési Tanszék

helyezés

I. helyezett