Gyalogos zóna bővítésének forgalomlebonyolódásra gyakorolt hatásának elemzése Székesfehérváron, a Zichy ligetnél
Az egyre népszerűbb szabadtéri rendezvények indokolttá tették, hogy egy meglévő gyalogos zóna kibővítésre kerüljön Székesfehérváron. A belváros leghosszabb sétálóutcája, a Fő utca északi végén található Magyar Király Szálló előtti terület ma is számos rendezvénynek ad helyszínt, ahol a Zichy liget összekötésével a város ki szeretne alakítani egy nagyobb közösségi teret.
Ez a bővítés a két területet elválasztó Mátyás király körút érintett szakaszának lezárását teszi szükségessé, valamint forgalomtechnikai intézkedéseket von maga után, melyek igen nagy hatással vannak a környező utcák forgalom lefolyására.
Dolgozatomhoz mikroszimulációs modellt készítek mind a jelenlegi, mind a tervezett állapotra. Ezek összehasonlításával vizsgálom a lezárásból adódó forgalomtechnikai és forgalom lebonyolódási következményeket. Munkámhoz a német PTV csoport Vissim elnevezésű szoftverét használom, valamint a szintén német Schlothauer & Wauer cég LISA+ programját. Előbbi segítségével a forgalmi modellezést, utóbbi használatával a forgalomáramlási ábrákat, a két szoftver közös alkalmazásával pedig a jelzőlámpás csomópontokat készítem el és modellezem. A legnagyobb hangsúlyt a lezárással közvetlenül érintett, jelenleg négyágú, jelzőlámpás kereszteződésként működő csomópont (Dózsa György út – Szekfű Gyula utca – Várkörút – Mátyás király körút) forgalomtechnikai kialakítására és annak vizsgálatára fektetem.
A PTV csoport Visum nevű, a teljes városra kiterjedő makroszimulációs modelljének adatai biztosítják az alapot az említett lezárandó útszakasz által okozott forgalmi átrendeződések vizsgálatához. A környező utcák terhelési adataiból megbízhatóbb számításokat tudok készíteni, így a mai kor modellezési színvonalának megfelelő végeredményt érhetek el.
Tanulmányom célja, hogy a vizsgálatok kiértékelésével átfogó képet kapjunk a környező területen észlelhető változásokról, mely segítséget nyújthat a későbbiekben a megfelelő kialakítás kiválasztásához.
szerző
-
Rádóczi Andrea
Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Dr. Kollár Attila
adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék -
Schwanner Norbert
Tervező mérnök, Pro Urbe Kft (külső)