Regisztráció és bejelentkezés

Gyalogos zóna bővítésének forgalomlebonyolódásra gyakorolt hatásának elemzése Székesfehérváron, a Zichy ligetnél

Az egyre népszerűbb szabadtéri rendezvények indokolttá tették, hogy egy meglévő gyalogos zóna kibővítésre kerüljön Székesfehérváron. A belváros leghosszabb sétálóutcája, a Fő utca északi végén található Magyar Király Szálló előtti terület ma is számos rendezvénynek ad helyszínt, ahol a Zichy liget összekötésével a város ki szeretne alakítani egy nagyobb közösségi teret.

Ez a bővítés a két területet elválasztó Mátyás király körút érintett szakaszának lezárását teszi szükségessé, valamint forgalomtechnikai intézkedéseket von maga után, melyek igen nagy hatással vannak a környező utcák forgalom lefolyására.

Dolgozatomhoz mikroszimulációs modellt készítek mind a jelenlegi, mind a tervezett állapotra. Ezek összehasonlításával vizsgálom a lezárásból adódó forgalomtechnikai és forgalom lebonyolódási következményeket. Munkámhoz a német PTV csoport Vissim elnevezésű szoftverét használom, valamint a szintén német Schlothauer & Wauer cég LISA+ programját. Előbbi segítségével a forgalmi modellezést, utóbbi használatával a forgalomáramlási ábrákat, a két szoftver közös alkalmazásával pedig a jelzőlámpás csomópontokat készítem el és modellezem. A legnagyobb hangsúlyt a lezárással közvetlenül érintett, jelenleg négyágú, jelzőlámpás kereszteződésként működő csomópont (Dózsa György út – Szekfű Gyula utca – Várkörút – Mátyás király körút) forgalomtechnikai kialakítására és annak vizsgálatára fektetem.

A PTV csoport Visum nevű, a teljes városra kiterjedő makroszimulációs modelljének adatai biztosítják az alapot az említett lezárandó útszakasz által okozott forgalmi átrendeződések vizsgálatához. A környező utcák terhelési adataiból megbízhatóbb számításokat tudok készíteni, így a mai kor modellezési színvonalának megfelelő végeredményt érhetek el.

Tanulmányom célja, hogy a vizsgálatok kiértékelésével átfogó képet kapjunk a környező területen észlelhető változásokról, mely segítséget nyújthat a későbbiekben a megfelelő kialakítás kiválasztásához.

szerző

  • Rádóczi Andrea
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Kollár Attila
    adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék
  • Schwanner Norbert
    Tervező mérnök, Pro Urbe Kft (külső)

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet II. helyezett