Kőszerkezetű boltozatok teherbírásának vizsgálata
Kőszerkezetű boltozatok teherbírásának vizsgálata és modellezése számos kérdést vet fel. Boltozott hidak esetén a számításhoz szükséges egyes paraméterek meghatározása, számszerűsítése nem mindig egyértelmű. Jelen dolgozat célja néhány ilyen nehezen meghatározható paraméter hatásának vizsgálata. A cél eléréséhez egyrészt fizikai, másrészt numerikus modell készül.
A fizikai modell egy valóságos kőboltozat kicsinyített, laboratóriumi körülmények között vizsgálható mása. A felépített modellen teherbírás és alakváltozás mérések készülnek, majd az itt kapott eredmények számítógépes feldolgozására is sor kerül. A laboratóriumi és a numerikus vizsgálat párhuzamos elvégzésével a számítógépes eljárások prametrizálása pontosítható.
A fizikai modell felépítésekor fontos cél volt egy méretarányos XIX. századi sajátosságokat viselő ív készítése lehetőleg „korabeli” anyagokból. Az építés saját készítésű elemekkel történt, a kőanyag a romhányi bányából származik. A kötőanyag cementhabarcs helyett a korhű téglaporos mészhabarcs.
A szerkezet teherbírása mellet az alkotóelemek, a homokkő és a mészhabarcs, szilárdsági vizsgálata is megtörtént. A számítógépes modell célja a laboratóriumi kísérlet tönkremeneteli folyamatának minél pontosabb közelítése és ezáltal az egyes bemenő adatok érzékenységének vizsgálata.
szerző
-
Varró Richárd
építőmérnöki
nappali
konzulensek
-
-
Bögöly Gyula
doktorandusz, (külső)