Regisztráció és bejelentkezés

Aszfaltvizsgálatok CT-vel

Az aszfaltburkolat minősége a mindennapi forgalom életében meghatározza a közlekedés minőségét. Minden a közúti közlekedésben résztvevő járműre hatással van, vagyis a rossz útburkolat vagyoni és élettani kockázatot is jelent egyben. A környezeti hatások és a használattal járó hatások azonban mind lerontják az út felültét, vagy akár az alatta lévő útburkolati réteget is károsítják. Nem csak a szélsőséges környezeti hatások roncsolják az aszfalt szerkezetét, hanem már a gyakori hőingadozás és a repedésekben megjelenő csapadék is.

Ezt a folyamatot preventív jelleggel érdemes kezelni. A cél, hogy minél jobb minőségű aszfalt előállításával tudjuk megőrizni az útburkolat felületét és szerkezeti egységét. Kiemelt fontosságú a már meglévő aszfalt folyamatos vizsgálata is. Ezekkel a vizsgálatokkal lehet megállapítani az adott szakaszon mennyire volt jó döntés az adott összetételű aszfalt, hogyan alkalmazkodik az adott helyen lévő mikroklímához, illetve a forgalmi viszonyokhoz. Fontos, hogy a kivitelezés során milyen minőségű útfelületet sikerült létrehozni. A világot behálózó úthálózat mérete miatt, nagyon fontos, hogy ezeket a vizsgálatokat milyen sebességgel és pontossággal lehet elvégezni.

Az aszfalt vizsgálatokat a mintavételezés után laboratóriumban elemzik. Ezek a vizsgálatok a mintadarab összetételét határozzák meg. Továbbá az elemzés kitér a szerkezeti tulajdonságokra, így a hézagtartalomra és a nyomvályú kialakulásának lehetőségére. Látható, hogy sok mindentől függ, ami alapján meg lehet határozni egy aszfaltburkolat minőségét. Nehéz úgy elvégezni a laboratóriumi vizsgálatokat, hogy közbe ne roncsolnánk meg a mintadarabot, ami befolyásolhatja a mérés eredményét. Erre megfelelő módszert nyújt az aszfaltburkolatok CT-vel való vizsgálata. A CT segítségével roncsolásmentesen, besugárzás által a detektorok segítségével jelfeldolgozás után megkapott eredményeken lehet kiértékelni a mintadarabot.

Megfelelő berendezés segítségével tudjuk vizsgálni az aszfalt mikroszerkezetét.A CT vizsgálatok kitérnek például az aszfalt szemeloszlásának, légpórus térfogatának meghatározására valamint a víz terjedését is megismerhetjük az aszfalt mikroszerkezetében.

Dolgozatomban elemezni fogom a magyar és külföldi publikációk egy részét, amelyek eredményt értek el ezzel az új aszfaltvizsgálati módszerrel. Ezt a módszert már a gyakorlatban is használják Magyarországon az M5-ös autópálya vizsgálatok során. A dolgozatom végén az egyes eredményeket összevetem és rendszerezni fogom több szempont alapján.

szerző

  • Németh Szandra
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Lublóy Éva
    egyetemi docens, Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
  • Dr. Kapitány Kristóf
    Adjunktus, Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék

helyezés

II. helyezett