A HÉV-vonalak szélesebb körű integrációja a budapesti közösségi közlekedésbe
A XIX. század és a XX. század fordulója a helyi érdekű vasutak kialakulásának és virágzásának időszaka volt Magyarországon. Az ország egész területén megannyi, az ott élő emberek igényeit kiszolgáló gőzüzemű vasút nyílt [1,2]. És habár az első világégés megtépázta az országot és az embereket, a helyi érdekű vasutak - amelyeket a köznyelv már akkoriban is csak HÉV-ként emlegetett - továbbfejlődése furcsán pezsgő lenyomatát adja az 1920-as és 1930-as éveknek [2].
Újabb és újabb pályaszakaszok nyíltak meg, és a villamosüzem bevezetése tette egyre kényelmesebbé a HÉV-et [2,3]. Igaz, ekkor elsősorban már csak Budapesten.
És a budapesti HÉV-ek azóta is róják végeláthatatlan útjukat.
De mi lehet a jövője a helyi érdekű vasutaknak? És mi is az a HÉV?
Mielőtt ezekre a kérdésekre megpróbálnánk választ adni, először szükségszerűen bele kell ásnunk magunkat a HÉV-ek, illetve a budapesti HÉV-ek történetébe. Talán a helyi érdekű vasutak születése körül bábáskodók gondolatai és céljai segítenek megfogalmazni a HÉV korszerű definícióját és jövőképét is. Később részletesen bemutatjuk a jelenlegi budapesti HÉV-ek helyzetét is.
Történelmi adatokkal és a jelenkor tényeivel felvértezve új besorolását adjuk a HÉV-eknek, megpróbáljuk osztályba sorolni a különböző közösségi közlekedési eszközök közt. Ehhez felhasználjuk a külföldi közösségi közlekedési vállalatok megoldásait és tapasztalatait is. Röviden bemutatjuk az egykori és a jelenkori járműparkot is, amely az utasok számára kell közvetítse a modern HÉV gondolatát.
Egy építőmérnök számára a modern HÉV azonban nemcsak a szerelvényekből áll, számára a HÉV vonalvezetésének, a várossal való együttélésének a megtervezése jelenti a kihívást. Épp ezért röviden bemutatjuk és elemezzük az egykori és mostani "budapesti közlekedési vállalat” HÉV koncepcióit is. Saját koncepciótervek kidolgozásával is szemléltetjük a modern HÉV integrációjának lehetőségeit.
Végezetül bemutatjuk a közelmúlt kisebb-nagyobb fejlesztéseit is.
[1] Hollán Ernő: Az olcsó vasutakról, A magyar gazdasági egyesület közgazdasági osztályától kiküldött bizottság megbízásából, 1865, Pest
[2] Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasutak története (1887-1987), Budapesti Közlekedési Vállalat, 1987, Budapest
[3] Keller László: Hetven éve villamosították a BHÉV vonalhálózatát, Elektrotechnika 73., 36-39. oldal, 1980. január
szerző
-
Németh Tamás
infrastruktúra-építőmérnök
nappali
konzulens
-
Dr. Kazinczy László
egyetemi docens, Út és Vasútépítési Tanszék