Regisztráció és bejelentkezés

Különböző modalitásokon történő munkaerő képzés hatékonysági vizsgálata

A gyártósori üzemeltető vagy összeszerelési munkát végző személy betanulási ciklusának hossza kritikus szerepet kap a mai moduláris gyártással, kölcsönzött munkaerő fokozott fluktuációjával leírható ipari környezetben. A hagyományos, papíralapú betanulást, a digitális kijelzőn illusztrált betanulást, illetve a mesterséges valóság környezettel támogatott képzést egyaránt megtaláljuk a különböző piaci szereplőknél. Az összeszerelési munkák kevert valóság alapú támogatásával elérhető hatékonyságnövekedésről már találhatunk megalapozott kutatási eredményeket. Ugyanakkor egyre nagyobb igény a betanulási munkák hatékonyabbá tétele, felgyorsítása, illetve visszaellenőrzése.

A különböző tanulási módok hatékonyságának vizsgálata és a módszerek egyéb jellemzőivel (ár, tartalomgyártás hossza, visszacsatolás mértéke és esetleges különleges lehetőségek) együttes összehasonlítása lehetőséget ad a munkáltatók számára egy adott munkafolyamathoz a legmegfelelőbb módszer kiválasztására, ezáltal növelve a hatékonyságot, és csökkentve a költségeket.

A mesterséges valóság szerepe az ipari betanításban egyre jobban kutatott, és eddigi eredmények alapján jó eredményeket mutató téma, de a technológia gyorsan fejlődő képességei (pl. kézkövetés) és alapvetően új megjelenítési és interakciós módja miatt hamar elavulhatnak az eddigi eredmények, illetve fontos minél több szempontból vizsgálni az általa nyújtott lehetőségeket.

A dolgozatom célja a különböző, többlépéses üzemeltetési folyamatok betanulását lehetővé tevő módszerek hatékonyságának vizsgálata. A kutatás során a betanuláshoz szükséges idő, a tanulás hatékonysága és a betanulás eredményességének visszamérése alapján hasonlítom össze a vizsgált tanulási módokat.

A hatékonyságot több médiumban tervezem vizsgálni: hagyományos papír alapú leírás, papír alapú leírás ábrákkal, kommentált videofelvétel alapú oktatóanyag, tableten szimulált panelen betanított folyamatok, VR környezetben szimulált panelen betanított folyamatok és MR szimulált panelen betanított folyamatok.

A feladatokat egy Raspberry Pi alapú kezelőpanel segítségével ellenőrzöm vissza, amely szín, fény és hangjelzések, valamint digitális mérték kijelzők használatával beavatkozási kombinációk használatát (gombok, kapcsolók) írja elő, majd ezeket vissza tudja ellenőrizni, és az adatokat exportálni részletes vizsgálatra. A különböző tanulási módokat papír, tabletek, a illetve kiterjesztett és virtuális valóság csúcstechnológiái (Microsoft Hololens 2, Oculus) segítségével vizsgálom.

Dolgozatomban bemutatom a mesterséges valóság nyújtotta új lehetőségeket az ipari betanításban, valamint a dolgozat második felében részletezem a fenti eszközökkel elvégzett kísérletek tervezését, megvalósítását és eredményeit.

szerző

  • Szakál Vince Abosa
    Villamosmérnöki szak, alapképzés
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Forstner Bertalan
    Docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
  • Hideg Attila
    tanársegéd, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

helyezés

III. helyezett