Regisztráció és bejelentkezés

Rendszerkoncepció kidolgozása és modellezése cargo kerékpárok és mozgó raktárak alkalmazására a budapesti bevásárlóközpontok kiszolgálásában

2015 nyarán kezdtünk el foglalkozni a budapesti bevásárlóközpontok logisztikájával, az azóta eltelt két évben számos eredményt sikerült elérnünk ezen a téren. Kidolgoztunk egy vizsgálati módszertant, részletesen felmértük három budapesti pláza city logisztikai jellemzőit, a kapott eredmények pedig lehetővé tették egy szimulációs modell kidolgozását is. Korábbi eredményeink azt mutatják, hogy ezen a területen óriási fejlesztési potenciálok vannak, érdemes foglalkozni új rendszerek kidolgozásával a budapesti bevásárlóközpontok, illetve a koncentrált igénypontok szállítási feladatainak megoldására. Korábbi adatgyűjtésünk, illetve az elkészült szimulációs modell lehetővé teszi azt, hogy ezúttal összetettebb rendszerkoncepciókat is megvizsgáljunk. Ebben a dolgozatban azt vizsgálom, hogy a cargo kerékpárral is (illetve egyéb kisebb méretű, környezetbarát közúti járművekkel) szállítható árucikkeket (azaz a kisebb méretű szállítási egységeket) hogyan lehetne kiszállítani egy olyan rendszerben, ahol az összes áru egy, a város szélén található konszolidációs központba érkezik meg, onnan egy nagyobb méretű közúti járműben (tulajdonképpen egy mozgó raktárként funkcionáló intermodális egységben) elszállítjuk az árut Budapest belvárosába egy előre meghatározott pontra, esetünkben a belső körgyűrűn található egyik bevásárlóközpont logisztikai területére, és onnan cargo kerékpárokkal (vagy más kisebb méretű környezetbarát közúti járművekkel) szolgáljuk ki a környék további bevásárlóközpontjait. Utána a mozgó raktár (amennyiben az árumennyiség ezt megengedi) tovább megy egy másik bevásárlóközponthoz és onnan hasonlóképpen elvégezhető a környező plázák kiszolgálása.

A dolgozatom célja különböző rendszerkoncepciók kidolgozása és bemutatása, illetve ezek vizsgálata egy Excel-ben felépített makroszkópikus szimulációs modell segítségével. A vizsgálat alapjául 3 budapesti bevásárlóközpontra, az Allee-ra, Corvin Plazára és WestEnd-re vonatkozó részletes adataink szolgálnak. Ezen adatok alapján becsléseket végeztünk a többi budapesti plázára (a különböző profilok előfordulása alapján), így pedig számításokat végezhettünk a teljes rendszerre vonatkozólag. Dolgozatomban a jelenlegi helyzet feltárása, modellalkotás, szimulációs vizsgálat és az eredmények értékelése után az eredmény néhány olyan city logisztikai rendszerkoncepció lesz, melyek mind a városi közlekedés, mind a környezetterhelés szempontjából előnyösek és szimulációs vizsgálat révén ismerjük a hozzájuk tartozó fizikai paramétereket és járműszámokat.

szerző

  • Sárdi Dávid Lajos
    Logisztikai mérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Bóna Krisztián
    egyetemi docens, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék

helyezés

Jutalom