Regisztráció és bejelentkezés

Járműplatform kifejlesztése autonóm járműfunkciók teszteléséhez

A dolgozat egy autonóm (vezető nélküli) jármű irányításához szükséges elektronikai egységek elkészítésével foglalkozik. A jármű egy hallgatói projekt keretében a Robert Bosch Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedés- és Járműirányítási tanszékének együttműködésében készül. Egy gokart vázra építkezünk, ami a motor kivételével minden szükséges alkatrészt tartalmaz, amire egy járműnek emberi irányítással történő közlekedés során szüksége van. A projekt több részfeladatra osztható fel, mégpedig a belsőégésű motor kiváltására korszerű elektromos hajtás beszerelése, a kormányt és mechanikus fékeket működtető aktuátorok illesztése, illetve a szenzorok megfelelő beépítése és konfigurálása.

Ezen dolgozat témája egy, a szenzorok adatait feldolgozó központi egység fejlesztése, ami irányítási algoritmusokon keresztül képes vezérelni a jármű mozgását, valamint egy aktuátor vezérlő egység létrehozása, ami a központi egység irányító üzeneteit aktuátorspecifikus jelekké alakítja át. Két olyan modul létrehozását tűztük ki célul, melyek megállják a helyüket a modern járműiparban. Mindkét egységben található egy nagy teljesítményű központi feladatokat ellátó mikrovezérlő, illetve az azok köré épített áramköri elemek, melyek egy-egy általunk tervezett nyomtatott áramkörön kapnak helyet. A dolgozatban nagyrészt ezen áramköri tervek és tervezés lépéseinek bemutatására helyezzük a hangsúlyt. A hardveres fejlesztések mellett a dolgozat foglalkozik egy általunk készített prototípus rendszer bemutatásával külön kitérve a mikroszámítógépekben futó szoftver felépítésére. A prototípusrendszer egy ún. „deszkamodell” (járműipari szakkifejezéssel: „A-Sample”) amely még nem egy komplett nyomtatott áramkörből, hanem több különálló, szalagkábelekkel összekapcsolt részegységből áll. A járművön használt részegységek kommunikációs megoldásai megegyeznek a mai járműiparban elterjedt hálózatokkal. Külön fejezetben ismertetjük ezeket, és részletezzük a beavatkozók vezérléséhez használt jeleket is.

szerzők

  • Fehér Árpád
    járműmérnöki
    nappali
  • Kasza Csaba
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Aradi Szilárd
    adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék