ViL szimulációs környezet fejlesztése autonóm járműfunkciók teszteléséhez
Napjainkban egyre növekvő érdeklődés övezi és mind nagyobb teret kapnak az önvezető, maguktól közlekedő, autonóm járművek, melyek fejlesztését minden nagyobb autógyártó gőzerővel kutatja, a piacon mindenki szeretne szerepelni saját autonóm járművével. Ezen autók forgalomba helyezése előtt azonban számtalan teszten és validáción kell átesnie a járműnek, mire azt mondhatjuk, hogy ténylegesen képes önálló működésre. A tesztpályák építése igen költséges beruházás, mindemellett a tesztekhez elegendő adat gyűjtése is időigényes és nehézkes lenne csupán utcai tesztek végrehajtásával. Alternatív megoldásként kezdtek megjelenni a Vehicle in the Loop ("Jármű a hurokban"), továbbiakban ViL, szoftverek, melyek célja, hogy a valósághoz hasonló környezetben lehessen tesztelni a jármű viselkedését különböző forgalmi szituációkban. Bár a ViL elsősorban nem az önvezető autók tesztelésére, hanem a különböző vezetés segítő funkciók vizsgálására született, manapság egyre inkább az autonóm autóipar cél teszteszköze.
Jelen dolgozat elkészítésének alapcélja, hogy egy új, sajátos ViL rendszer integrációt mutasson be, melynek fő szempontja a virtuális valóság és valóság közötti átmenet megteremtése úgy, hogy az széleskörűen felhasználható legyen, valamint univerzális megoldást biztosítson a különböző szimulátorok és megjelenítő eszközök, szoftverek között. Ehhez szoftverfúziót alkalmazunk, mely szinergikusan integrálja a szimulációt futtató, és az azt Real-Time megjelenítő szoftvert. A megvalósítás során egy önvezető funkciókhoz szükséges szenzorokkal és aktuátorokkal felszerelt Smart típusú gépjárművet használtam, mely a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechmológia tanszék tulajdona. Az autón futó programot Matlab nyelven írták és fordították, mely képes különböző kommunikációs interfészeken kommunikálni a külvilággal, így a SUMO és Unity 3D szoftverekkel, melyek közül az előbbi a forgalom szimulációért, utóbbi a megjelenítésért felelős.
A dolgozatban a ViL részletes bemutatása, értékelése, használatának előnyei és hátrányai olvashatók, melyek után a sajátos alkalmazást és teszt setup-ot ismertetem. A Unity játékkészítő 3D vizuális ábrázoló programban elvégzett kódolás is kifejtésre kerül, mellyel a SUMO és a valóságban haladó jármű kapcsolata kap megjelenítést. Témám az önvezető funkciók köré épül, az objektum érzékelést és beavatkozást központba helyezve, melyet közösen a Matlab és a Unity, illetve a köztük való kommunikációra kialakított interfész fog teljessé tenni.
szerző
-
Szőke László
Járműmérnöki
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulensek
-
Dr. Aradi Szilárd
egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék -
Fehér Árpád
PhD hallgató, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék