Regisztráció és bejelentkezés

A kevesebb több? – A limitált kiadású termékek hatása a fogyasztói magatartásra

A mai fogyasztók keresik a változatosságot, az élményeket, és elvárják, hogy a márkák egyénileg is megszólítsák őket. A limitált kiadások maximálisan alkalmasak mindezen igények kielégítésére, így nem véletlen, hogy nagyon népszerű marketing eszköznek számítanak, a javak széles spektrumát tekintve találkozhatunk ezekkel. A verseny a fogyasztók megnyeréséért itt is kiélezett, s kitűnni már csak igazi különlegességekkel, egyedi ötletekkel lehet. Ehhez a változó fogyasztók igényekre való gyors reagálásra, ugyanakkor kezdeményezésre, nagyfokú kreativitásra is szükség van.

Dolgozatomban a limitált kiadásokkal, az un. mesterséges szűkítéssel foglalkozom. A téma márkázási és fogyasztói szempontból nézve is nagyon izgalmas. Munkámban vizsgálom a limitált kiadások márkaismeretre, márkaimázsra gyakorolt hatását, elemzem vásárlásuk fogyasztói motivációt, pszichológiai hatásait, hiszen az emberek néha egészen lázba jönnek, hogy hozzájuthassanak egy-egy ilyen termékhez. A limitált kiadások szerepe a luxus és a mindennapi termékeknél sok eltérő vonást mutat, így a két piacra nézve összehasonlító elemzést végzek, a kapcsolódó elméleti háttér és modellek alapján.

Primer kutatásom felöleli a kínálati és keresleti oldal vizsgálatát, kvalitatív módszerek alkalmazásával. Szakmai mélyinterjúkat készítettem luxusmárkák és mindennapi cikkek szakembereivel, hogy rálátást szerezzek a limitált kiadások megszületésének, piacra vitelének gyakorlatára. A fogyasztói oldal megismeréséhez két fókuszcsoportos kutatást csináltam, hogy feltárjam a limitált termékek keresletének érzelmi mozgatórugóit a két termékcsoportban.

Remélem, hogy munkám a limitált kiadások marketing szerepének megismeréséhez a gyakorlatban is hasznosítható eredményeket ad.

szerző

  • Győri Luca Andrea
    Műszaki menedzser alapszak BSc
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Petruska Ildikó
    egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék