Regisztráció és bejelentkezés

Az állami válságkezelő beavatkozás ára hosszútávon - a német roncsautóprogram példáján

2008-ban a kialakult gazdasági helyzet következtében, mint megannyi ipart, az autóipart is érintette a válság. Világszerte különböző országok kormányai támogatások számos fajtáját és dollár milliókat pumpáltak bizonyos autóipari nagyvállalatokba. Arra a kérdésre, hogy miért is ennyire fontos mentőcsomagok kihelyezése az autóiparba, a gazdaságba való beágyazottsága adhat választ. Az autóipar összeomlása ugyanis nem csak az adott iparban közvetlenül dolgozókat érinti, hanem a közvetett alkalmazottakat is, mint például beszállítói megrendelések, finanszírozás, biztosítás, eladás vagy szervizhálózat foglalkoztatottjait. Mivel a német gazdaságban is kulcsfontosságú szerepet játszik az autóipar, így a kormány az iparág támogatása mellett döntött. Támogatásuk egy fajtája volt a roncsautó-program, melyet 2009-ben vezettek be. A program keretében 2500 euróval támogatták a használt autók leváltását újakra. A kormány két fő célja az autók károsanyag-kicsotásának csökkentése (környezeti hatás) és a kereslet stimulálása (gazdasági hatás), azonban koránt sem biztos, hogy száz százalékosan sikerült céljaikat a gyakorlatba átültetni. Leíró statisztika módszerével, valamint idegen nyelvű szakirodalom feldolgozásával azt vizsgáltam, hogy milyen esetleges nem várt hatásai tűntek fel a programnak a véghezvitelét követően. 2009-ben a személyautók regisztrációjának száma ugyan kiemelkedett, de 2012-re már kevesebb volt, mint 2008-ban. Az új autók eladása tekintetében egyértelműen a kis- és középkategóriájú autók voltak a népszerűek a támogatást igénybe vevők esetében, azonban a legtöbb német autóipari vállalat magas kategóriájú autókat gyárt. Az export a BRIC országok felé, ahol a személyautók iránti kereslet rohamosan nő, visszaesett. Ugyanakkor a használt autók iránti kereslet is visszaesett, az utakon járó autók átlag életkora pedig csökkent. A hosszú távú siker szempontjából azonban nem biztos, hogy a roncsautó-program jelenti a megoldást. A jövőre tekintettel Németországnak versenybe kell szállnia a fejlődő országok autóiparaival, áraival, melyet technológiájának és autóinak fejlesztésével érhet el a leginkább.

szerző

  • Gróh Bettina
    nemzetközi gazdálkodás
    alapszak

konzulens

  • Dr. Petró Katalin
    docens, Közgazdaságtan Tanszék