Regisztráció és bejelentkezés

A futball számokban - Az FC Bayern München konszolidált beszámolójának elemzése

A dolgozatom témája, az FC Bayern München labdarúgó csapat konszolidált beszámolójának elemzése. Egy társaságot számtalan gazdasági esemény vesz körül, átalakulás, egybeolvadás, átszervezés, részvénykibocsátás, melyek során a vállalat értéke kulcsfontosságú tényező. Az értékelés során olyan információkhoz juthatnak mind a tulajdonosok, mind a befektetni vágyók, melyek segítenek meghozni döntéseiket. Valós képet kaphatunk egy vállalat gazdasági helyzetéről, megismerjük magát a vállalkozást, milyen eszközei vannak, ezeket milyen forrásokkal finanszírozza. Rálátásunk lesz arra, hogy milyen a vállalkozás működése, milyen árbevételeinek összetétele, működése mikor mennyiben nyereséges vagy veszteséges. A vizsgálatot a 2006-tól 2015-ig terjedő időszakra végeztem el.

Az FC Bayern München egy német labdarúgócsapat, mely a Kereskedelmi Törvénykönyv, a Handelsgesetzbuch szerint készíti beszámolóját, ezért döntően német szakirodalmi forrásokból dolgoztam.

Ahhoz, hogy egy futballklub, vagy még inkább egy sportvállalat beszámolóját megértsük, szükséges annak megvilágítása, hogy a sport és a gazdaság miként kapcsolódik össze. A labdarúgó csapatok ma már olyan sportvállalatok, amelyek a sporthoz kapcsolódó üzleti vállalkozások szervezeti kereteit adják, ezek tehát gazdasági társaságok. Tudományos diákköri dolgozatom megírásakor az a kíváncsiság vezetett, hogy azok a sportsikerek, amiket a sportolók kedvenc csapatukkal együtt megélnek, vajon látszódik-e a sportvállalat beszámolójában, a vagyon, illetve az eredményesség alakulásában. Mi a titka az FC Bayern München sikertörténetének, és hogyan jutott el a rögös úton odáig, hogy a World Soccer Magazine 2013-ban az év csapatának választotta? A futballcsapat sikere sokkal több, mint kiváló futballjátékosok egyéni, illetve csapatteljesítménye. Szurkolóként azonnal eszünkbe jutnak az edzők, ők azok, akik a játékosok mellett állandóan rivaldafényben állnak. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, egy-egy csapat mögött nagyvállalatok, akár vállalatcsoportok is állhatnak. Ez a helyzet a legismertebb német futballcsapatnál, az FC Bayern Münchennél is, ahol a futballcsapat sikere mögött ma már kontinenseken átívelő vállalatcsoport áll. Vizsgálom az FC Bayern München történetét, sajátosságait, miként jelenik ez meg a vállalatcsoport mérlegében, milyen volt a vizsgált időszakban a csoport vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzete, és milyen összetevőkből áll árbevétele, azt jellemzően milyen ráfordítások csökkentenek.

szerző

  • Pénzes Borbála Zsuzsanna
    Számvitel MSc
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulens

  • Dr. Karai Éva
    egyetemi docens, Pénzügyek Tanszék