Regisztráció és bejelentkezés

Internetes üzleti lehetőségek

Az internet szerves részévé vált mindennapjainknak. A szórakozástól és társalgástól, az online vásárlásig számos felhasználási módja alakult ki az évek során. Az internetes tartalmak rendkívül sokrétűek, minden felhasználó képes megtalálni a számára szükséges vagy érdekes adatokat. Ennek egyszerűvé tételének érdekében jöttek létre a keresőmotorok. Ezen eszközök képesek a kereséseket és felhasználókat társítani, amelynek köszönhetően könnyedén leszűkíthető az internetezők érdeklődési köre. Ez a rendszer azonban nem csak egyedül a felhasználó érdekeit szolgálja.

Az internetezők számának növekedésével együtt jelentek meg a gazdasági lehetőségek. Az emberek a tudtuk nélkül készítettek statisztikákat a saját szokásaikról, tevékenységükről és érdeklődésükről. Ezek az adathalmazok az internetes reklámozás rohamos fejlődését eredményezték. A reklámok idővel személyre szabottá váltak a megadott személyes adatok és a keresések alapján.

Az internet gazdasági mivolta azonban nem csak a reklámozásra korlátozódik. Ennek megértése érdekében érdemes megvizsgálni a Google növekedését. A nagysikerű vállalat egykor csak egy keresőmotort birtokolt, amely olyannyira sikeres volt a versenytársaival szemben, hogy lehetőséget kapott a terjeszkedésre. A Google az internet már meglévő szolgáltatásait fejlesztette, mint például a levelezés, tájékozódás (google maps) és szórakozás.

A Google felvásárolta 2006-ban a Youtube videomegosztó portált, amellyel teret adott egy új vállalkozási formának. A Youtube partnerprogram résztvevői az oldal reklámbevételéből kaptak juttatásokat a feltöltött tartalmak megtekintései alapján. A partnerek száma rohamosan nőtt az évek során, azonban egyre nehezebbé vált az új tagok helyzete. Egyes korai csatornák észlelték az új tagokban rejlő lehetőségeket, ezért cégeket alkottak és szerződést kötöttek velük. A szerződések többnyire mindkét fél számára előnyösek voltak.

A nagy Youtube csatornák egy része azonban nem elégedett meg a bevételek rájuk eső részével. A saját területüket monopolizálni akarták. Ennek több módja is volt, melyek közül a legismertebb az alkotási forma liszenszezése. Ez a tevékenység azonban az internet más szolgáltatásaiban is megjelent. Az internetes jogrendszer hiánya vagy kiforratlansága miatt ez sajnos lehetséges volt. Felmerül a kérdés, valóban veszélyben vannak azok az új partnerek, akik nem hajlandók csatlakozni, vagy van valami, ami gátat szabhat a témák kisajátításának?

szerző

  • Panyi Màtè
    Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Szekeres Diána
    egyetemi adjunktus, Üzleti Jog Tanszék