Regisztráció és bejelentkezés

Speciális felhasználóknak készült termékek kutatásmódszertanának kihívásai

Dolgozatom alapjául szolgáló kutatásban a magyar kerekesszékes kosárlabda sport jelenlegi helyzetét vizsgálom. Célom, hogy megoldást találjak a sportág népszerűsítésére, illetve a MEYRA cég termékeire fókuszálva a felhasználói igények alapján a cég felé javaslatot tegyek a termékskálájuk kibővítésére.

Arra keresem a választ, hogy hogyan lehetne a sportágat népszerűsíteni, a felhasználók milyen székeket használnak a kerekesszékes kosárlabda sporthoz, mennyire elégedettek a saját székükkel, hány évig használják a széket, illetve hogy a székek között mekkora arányt képviselnek a MEYRA termékek. Továbbá fontos kérdés még, hogy az egyesületek miből finanszírozzák a székeket.

A vizsgált célcsoport főként az elsődleges felhasználók köre, azok a játékosok, akik versenyszerűen űzik ezt a sportot, illetve akik sportolásra használják a széket. Rajtuk kívül a vevői kört is felkeresem, akik lehetnek sportegyesületek, magánszemélyek, kórházak, illetve alapítványok.

Kutatásom során a felhasználók elégedettségeit, illetve igényeit kérdőívben mérem fel, melyet online formátumban juttatok el a 4 kerekesszékes kosárlabda csapat játékosaihoz, illetve az egyesületi vezetőkhöz. A kérdőívvel szembeni elvárásom, hogy felmérjem a felhasználók elégedettségét a székekkel kapcsolatban, ami eredményeképpen fejlesztési javaslatot dolgoznék ki arra vonatkozóan, hogy a játékosoknak milyen problémái vannak a jelenlegi székekkel, milyen jellemzőkön kellene változtatni.

Összesen 6 fővel készítek interjút, 1 fővel a Kosárlabda Szövetségen belül, 2 fővel a MEYRA-Ortopedia Kft. cégen belül, 2 fővel a játékosok közül, illetve az OORI egy munkatársával. Elvárásaim között szerepel, hogy választ kapjak a kutatási kérdésekre. A játékosoktól csak egy kimutatást kapok, hogy milyen termékeket használnak, és egyénileg hogy vélekednek a sportágról, de maga a szövetség, illetve a MEYRA cég tudja befolyásolni ezeket a megoldandó problémákat.

A kutatás elvégzése azt mutatta meg, hogy a speciális felhasználókat igen nehéz megszólítani. A játékosoknak kevesebb mint 50 %-a töltötte ki a kérdőívet, illetve az interjúkból is arra lehet következtetni, hogy sokkal nehezebb a kutatás elvégzése ezen rétegnél. Akik viszont segítenek, azok szívesen és precízen teszik ezt. Ezért 2 másik esettanulmánnyal hasonlítom össze a kutatás nehézségeit különböző módszertanok felhasználásával (kérdőív, fókuszcsoport).

szerző

  • Suppán Anna
    Műszaki menedzser alapszak BSc
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Jókai Erika
    egyetemi tanársegéd, Ergonómia és Pszichológia Tanszék