Regisztráció és bejelentkezés

Fogyasztói szokások termékközpontú megközelítése a péksüteményeken keresztül

Magyarországon az emberek étkezési kultúrájához hozzátartozik a péksütemények fogyasztása, ezért évről évre egyre több sütőipari cég jelenik meg a piacon. Eltérő környezetben, eltérő termékeket, eltérő minőségben kínálnak. Felvetődik azonban a kérdés, vajon mely döntési tényezők alapján választanak a fogyasztók a különböző pékségek közül. Sokak szerint az ár az egyik legmeghatározóbb tényező, azonban dolgozatom során szeretném bebizonyítani, hogy a péksütemények által kínált termékélmény sokkal dominánsabb ennél. Dolgozatomban egy zalaegerszegi cég, a Zalaco Sütőipari Zrt. péksüteményein keresztül mutatom be a fogyasztói szokásokat.

Vizsgálatom célja a vásárlói igények felmérése annak érdekében, hogy egy átfogó képet kapjak a vásárlók péksüteményekkel való kapcsolatáról. Azt vizsgáltam meg, hogy a fogyasztókra mely termék attribútumok vannak hatással, milyen termékjellemzőket preferálnak jobban: a frissességet, az ízt, a formát, a méretet stb.

Módszertannak olyan kutatást választottam, amely primer adatok gyűjtéséhez megfelelő, és a fogyasztók vásárlási szokásaira irányul. A primer piackutatás leggyakrabban alkalmazott módszerét, az írásbeli megkérdezést – azon belül az online kérdőívezést – választottam. A válaszadók véleménye alapján megállapítható, hogy egyes termékjellemzők összekapcsolhatóak, és együttesen fejtik ki hatásukat a fogyasztókra. Ezeket a termék attribútumokat vizsgáltam faktoranalízis segítségével.

A kutatásom egyfajta visszacsatolás a termékek vásárlói megítéléséről, így a Zalaco számára hasznos lehet az összegyűjtött adatok értékelése. A marketing-, illetve a termékstratégiára irányuló javaslataimmal pedig szeretnék hozzájárulni a cég további piaci növekedéséhez, a termékek fejlesztéséhez.

szerző

  • Hári Judit
    műszaki menedzser
    alapszak

konzulens

  • Dr. Lógó Emma
    adjunktus, Ergonómia és Pszichológia Tanszék