Regisztráció és bejelentkezés

Közösségi könyvtár az egyetemen

Kőtábla, papirusz, pergamen, kódex, könyv, e-book...

Hogyan induljunk el egy könyvtár tervezésénél, ha egy olyan teret akarunk létrehozni, amely a jövőben is megállja helyét? Hogyan kezeljük a megváltozott igényeket? Szükség van-e valódi fizikai térre?

Az észak-amerikai, a skandináviai, és a nyugat-európai országok nagy részében a gyerekek tankönyvek helyett tablet-et, a tanárok az ezt segítő alkalmazásokat használják. A megváltozott módszerek miatt mozgatható bútorokra váltanak, amelyek elősegítik az órákon való interaktív részvételt. Ugyanez a tendencia a munkahelyeken is megfigyelhető: a co-working szempontból kialakított irodákban a közösségi terek új funkcionális kihasználására van szükség, így akár a különböző szakterületek is együtt dolgozhatnak.

A 21. század elejére végbement változások alapján egy olyan modern könyvtármodellt szeretnénk létrehozni, ami ötvözi a digitális eszközöket, a könyvtár hagyományos funkcióját és a közösségi létformát. A Budapesti Műszaki Egyetem könyvtárállományát kihasználatlannak látjuk, így rendszerünk fő pillére egy olyan digitális hálózat kialakítása, ahol a tagok megtalálhatják a könyveket és egymást is. A hallgatók tanulóközösségeket hozhatnak létre, könyveket ajánlhatnak egymásnak, projektmunkákat szervezhetnek. Az internetes felület használatbavétele után arra számítunk, hogy a virtuális kapcsolatok az egyetem falain belül valóssá válnak. Azon az állásponton vagyunk, hogy minimális építészeti beavatkozással olyan tereket lehet kialakítani, amelyek különböző funkcionális igényeknek is megfelelnek. A könyvtár kibővülne a jelenleg üresen álló épületrészekkel, mint például folyosóval, használaton kívüli termekkel és raktárakkal; így egyszerre működhetne mint olvasóterem, a kooperatív tanulás helyszíne, vagy akár műterem is. Alulról szerveződő rendszerünket kezdetben az egyetemünk K épületén belül, kisebb léptékben indítanánk el, de ez később kiterjeszthető lenne más épületekre, egyetemekre, könyvtárakra.

szerzők

  • Treszkai Anett
    építészmérnök
    nappali
  • Perjési Lilla
    építészmérnök
    nappali

konzulens

  • Marosi Bálint
    adjunktus, Középülettervezési Tanszék

helyezés

III. helyezett