VERTIKÁLIS ISKOLA
Miért és hogyan tervezzünk iskolát nagyvárosba?
A változó demográfiai körülmények gyakran éppen a már amúgy is sűrű és túlzsúfolt helyeken teszik szükségessé az újabb, több és nagyobb oktatási intézmény létrehozását. A meglévő épületek elavultak, nem képesek kiszolgálni az összes, különböző fajta tanórát, több gyerek jelentkezik, mint amennyit az épület be tud fogadni.
Van elég hely? Mik a bővítési lehetőségek?
A sűrű beépítés miatt, ma már nagyon kevés a szabad és nagy alapterületű építési telek. Szinte csak foghíj beépítés lehetséges, vagy a már meglévő iskolák bővítése. Ezek szintén nem nagy alapterületűek, vagy már a telekhatárokon belül teljesen kihasznált beépítettséggel helyezkednek el. Ezen korlátok eredményezhetik azt, hogy a megszokott horizontális oktatási terek, vertikálissá alakulhatnak át. Az iskolaépítészet fejlődése ezen az úton indulhat el. Megfelelően kialakított terekben fejlődhet, korszerűsödhet az oktatás, az oktatási rendszer is.
Vannak-e erre példák?
Erre az irányra, már több törekvés volt, de még mindig túl nagy az alapterület és kevésbé toronyszerű a kialakítás. Általában az iskolához kapcsolt kollégium épülete tud vertikális kialakítású lenni.
Az elmúlt évben mi is hasonló problémákra kerestük a megoldást a Tanszéki terv tantárgy keretén belül. Kevés hely híján a legkézenfekvőbb megoldás a felfelé építkezés volt.
Létezik egyáltalán vertikális iskola? Működhetnek az oktatási terek egymás felett? Működik együtt a horizontális és vertikális épület?
Egyetem, középiskola, általános iskola. Ki lehet alakítani a tereket minden korcsoport számára igényesen, használhatóan?
Kutatásunkban ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben már a megépült vertikális iskola felé mutató intézményeket kutatjuk, elemezzük, vizsgáljuk működésüket. Ezekkel az eredményekkel a célunk egy minden esetben használható és működő vertikális megoldás létrehozása.
szerzők
-
Fercsik Fruzsina
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Nyeste Adél
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulensek
-
Sági Gergely
Egyetemi tanársegéd, Exploratív Építészeti Tanszék -
Dr. Nagy Iván
egyetemi docens, Exploratív Építészeti Tanszék