Regisztráció és bejelentkezés

A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér megközelíthetőségének és a közösségi közlekedés igényeinek vizsgálata, valamint a fejlesztési lehetőségek mérlegelése

Célunk, hogy kiderítsük, hogy lenne-e értelme a belváros és a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2-es terminálja között gyorsvasúti kapcsolat létesítésének. Ennek érdekében közvélemény kutatást tartottunk, hogy felmérjük az emberek igényeit, megismerjük szokásaikat illetve, hogy megtudjuk azt, melyik gyorsvasúti kapcsolatnak lenne a legnagyobb a kihasználtsága. Négy alternatív megoldást kínáltunk az embereknek, ebből három gyorsvasúti összeköttetést jelentene, míg a negyedik az M3-as metró meghosszabbítását az Üllői út mentén.

A gyorsvasúti kapcsolatok a következőek:

• Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2-es terminál – Keleti pályaudvar

• Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2-es terminál – Nyugati pályaudvar

• Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2-es terminál – Kelenföldi vasútállomás

Természetesen ezen vasúti kapcsolatok nem teljesen közvetlen járatok lennének, egy-két közbenső megálló beiktatását hasznosnak tartjuk, például a Kőbánya Kispest metróvégállomásáét is. Így a menetidő egy kicsit nőne, nagyjából 20 percre, de könnyebben elérhető lenne a gyorsvasút, több ember venné igénybe.

Első lépésként a reptéren tartottunk közvélemény kutatást, ahol közel 100 embert kérdeztünk meg a reptérre való utazási szokásaikról, arról, hogy mennyire elégedettek az adott lehetőségekkel, illetve, hogy számukra egy gyorsvasúti összeköttetés segítséget jelentene-e. Sajnálatos módon a reptér dolgozóit nem tudtuk kellő mértékben kikérdezni, csak pár ember adott közülük választ a kérdéseinkre, ennek ellenére így is sok hasznos információhoz jutottunk hozzá. Második lépésként az internet adta lehetőségekkel éltünk, így egy második adatsort hoztunk létre egy nyilvános, mindenki által kitölthető kérdőív segítségével. Ez az adatsor nem teljesen reprezentatív, hiszen leginkább az egyetemistákhoz jutott el, így főleg az ő nézeteik érvényesülnek benne.

Ezt követően három különböző statisztikát csináltunk a kérdőíveink eredményeiből, és mindegyiket több különböző módon is elemeztük. Az első csak a reptéren személyesen megkeresett embereket érinti, a második csak az interneten elért emberek válaszait tartalmazza, végül harmadikként csinálunk egy összesített statisztikát. Törekedtünk arra, hogy az esetleges hasonlóságokra, párhuzamokra fényt derítsünk. Majd a statisztikáinkat kielemeztük és megállapítottuk a legnagyobb utas-áramlás irányát. Ehhez a domináns utas-áramláshoz lehetséges gyorsvasúti összeköttetéseket keresünk, majd megvizsgáltuk azoknak a megvalósíthatóságát, ár-érték arányát. Végül kiválasztottuk azt a változatot, amely szerintünk a legalkalmasabb lenne a társadalom utazási igényeinek a kielégítésére, és műszaki szempontból is kedvező lenne.

Megvizsgáljuk a jelenleg rendelkezésre álló tervezetet, korábbi elképzeléseket, hogy milyen összhangban vannak a közvélemény-kutatások eredményeivel. Műszaki szempontból vizsgáljuk a nyomvonalak lehetséges kialakítását, esetleges kapacitásbővítést a repülőtéri vasúti kapcsolat menetrendi kialakíthatósága érdekében

szerzők

  • Theuermann Stephan
    építőmérnöki
    nappali
  • Domonkos András
    építőmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Bocz Péter
    , (külső)