Elektromos autóknál alkalmazott szigetelőpapírok szigetelési képességének vizsgálata
A jövő autójával szemben számos elvárás áll fenn: megbízható, alacsony szén-dioxid kibocsátású, megfizethető árú elektromos autókat keresünk, minél nagyobb teljesítménnyel. A nagyobb teljesítmény eléréséhez nagyobb feszültségszintre van szükség, ezzel együtt pedig újabb technológiai kihívások jelennek meg. Kulcsfontosságú kérdés ezeknek a járműveknek a szigetelési rendszere, hiszen az elektromos motorokban a feszültségszint ma már a 800 V-ot is elérheti, 150-200 °C-os hőmérséklet mellett. A nagy feszültségszint és a magas hőmérséklet mind veszélyt jelentenek a szigetelésre, melyek a jármű meghibásodásához vezethetnek, bizonyos esetekben pedig biztonsági kockázatot is jelentenek.
A kutatásom célja, hogy különböző szigetelőpapírok paramétereit vizsgálva és összehasonlítva megtaláljam, hogy melyik a legalkalmasabb elektromos autók motorjának szigetelésére. Ehhez egyen, váltakozó, és lökőfeszültség-impulzus esetén mértem az egyes anyagok átütési feszültségét. A szigetelőpapírokat szárazon és különböző olajok alatt, hajlítás nélkül és különböző mértékű hajlítással (45, 90 és 180 fokban meghajlítva) is vizsgáltam, ezáltal pontos képet kapva arról, hogy milyen ellenállóképességgel rendelkeznek, és a gyártás során elkerülhetetlenül jelentkező mechanikai igénybevételek, valamint az olajjal való impregnálás hogyan befolyásolja tulajdonságaikat.
szerző
-
Bangó Zsófia Lilla
Energetikai mérnöki alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Dr. Cselkó Richárd
adjunktus, Villamos Energetika Tanszék -
Székely László
Phd hallgató, Villamos Energetika Tanszék