Kevert valóság alkalmazása diagnosztikai feladatokban
A felnőttkor végéhez közeledve az átlagemberek szellemi képességei elkezdenek romlani, és ez a folyamat a kor előrehaladtával fokozódik. Már régóta léteznek mentális állapot tesztelésére feladatsorok, de az átlagos tesztsorral kapcsolatban számos probléma felmerül. Például, hogy a páciensnek be kell járnia a kezelőorvosához, ezeket a teszteket be lehet tanulni, valamint nem túl szórakoztató ilyen teszteket rendszeresen tölteni ezért könnyen rá tudnak unni.
Az Ipar 4.0 megjelenésével a fent említett és még sok más problémára is megoldást nyújthat a Mixed Reality. A technológia használatával elkezdtek kísérletezni már több területen is az egészségügyben. A Mixed Reality segítségével változatos és látványos tesztekkel lehet a páciensek képességeit mérni, illetve folyamatosan változtatni a mérés nehézségének mértékét.
A dolgozatom bemutatja a különböző jelenlegi virtuális és kiterjesztett valóság nyújtotta lehetőségeket, megjelenítési technológiákat. Ezek mellett a jelenleg alkalmazott megoldások kerülnek prezentálásra és összehasonlításra alkalmazhatóság szempontjából.
Ezt követően a kiválasztott technológiák és keretrendszerek használatával egy olyan prototípust készítek el, ami a kiterjesztett valóság felhasználásával teszteli és méri a használó különböző mentális képességeit. A tesztek nehézsége pedig a mért adatok alapján változik, hogy a felhasználóról pontos képet kapjunk. A prototípus szemlélteti, hogy a statisztikai adatok és a virtuális valóság kombinálásával lehetséges egy korszerű és dinamikus mérési környezet létrehozása.
A prototípuson keresztül részletesen bemutatásra kerülnek a különböző technológiák és a mögöttük rejlő elméleti ismeretek és megfontolások. Valamit a kutatás közben felmerült különböző problémák és ezeknek a megoldásai, döntési lehetőségek és a választott irányvonal indokai.
Végezetül pedig az elért eredmények tesztjei és összefoglalója következik. Összefoglaló kitér az általam készített technológia nyújtotta lehetőségekre és korlátokra, illetve az esetleges további fejlesztési lehetőségekre.
szerző
-
Borsos Dániel
Mérnök informatikus szak, mesterképzés
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Forstner Bertalan
Docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék