Tengelysúlybecslés mélytanuló algoritmusok alkalmazásával
A hidak forgalmának monitorozása szignifikáns feladat az azt tervező- és üzemeltető szakemberek számára. Ezt a funkciót ellátó rendszereket általánosan Bridge Weigh-In-Motion (BWIM) rendszereknek nevezzük. A BWIM rendszerek eszközrendszere és célja változatos lehet.
A feladat egy olyan rendszer létrehozása, amelynek célja a komáromi Monostori hídon áthaladó forgalom monitorozása. A hídon áthaladó járművek összsúlyát, és tengelyterheléseit kell megállapítani. A rendelkezésre álló adatsorok a komáromi Monostori híd alján lévő trapézbordákra szerelt nyúlásmérő szenzorokból származnak. A rendszer fő előnye, hogy nem invazív. Mivel a szenzorok nem az úttest felületén vannak, ezért a rendszer az úttest felbontása nélkül telepíthető már meglévő hidakra, ezáltal széleskörű felhasználást lehetővé téve. Másfelől azonban ezek a rendszerek nem olyan pontosak, mint az invazív megoldások.
Az elmúlt években mélytanuló algoritmusok segítségével már több területen is sikerült áttörést elérni. Ez adhatja az igényt, hogy a mélytanuló algoritmusok alkalmazását meg kell vizsgálni BWIM rendszerekben.
Dolgozatomban bemutatom a szakirodalomban elterjedt megoldásokat, és megalapozom egy jobb teljesítményt felmutató tengelysúlymérő rendszer létrehozásának lehetőségét mélytanuló módszerek alkalmazásával. Sikerült létrehoznom egy olyan rendszert, ami általam generált szintetikus adathalmazokon 5% alatti átlagos hibával képes megállapítani a járművek összsúlyát.
szerző
-
Szinyéri Bence
Mérnök informatikus szak, alapképzés
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Kővári Bence
docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék