Regisztráció és bejelentkezés

BLDC Hajtásinverter

Napjainkban egyre többen érdeklődnek a civil felhasználású multikopterek iránt, melyek a legkülönfélébb módokon segíthetik az emberek életét. Beszéljünk akár tűzoltásról, permetezésről, vagy az oly sokak által kedvelt légi videózásról, a multikopterek motorjainak meghajtása megbízható megoldást követel.

Az ilyen drónokat tipikusan kisméretű és tömegű PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) hajtja, amely egy háromfázisú szinkron motor, szinuszos indukált feszültséggel. Az inverter célja, hogy a rendelkezésre álló DC akkumulátor feszültségből (10 – 20V) előállítsa a motor meghajtásához szükséges váltakozó feszültséget. Tipikusan multikopter hajtásoknál, azon belül is a kisebb modelleknél a felszállási tömeg és a költségek csökkentésének érdekében a motort nem szinuszos, hanem trapéz alakú feszültséggel vezéreljük, így nem kevés, viszonylag drága alkatrészt spórolhatunk meg, természetesen a hatásfok rovására.

A dolgozat a fent ismertetett trapéz alakú feszültséggel vezérelt hajtást mutatja be, amely magába foglalja az inverter hardvert, illetve a vezérlési funkciókat ellátó DSP programot. A munkám során különös figyelmet kapott a fordulatszám maximalizálása, melynek során egy saját megoldást fejlesztettem ki a kommutálásra.

szerző

  • Derzsi András László
    Villamosmérnöki szak, alapképzés
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Futó András
    tanársegéd, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék